Sökning: "psychology of music"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden psychology of music.

  1. 1. Spela efter, för och emot noter på elgitarr : Gymnasieelevers diskursiva uppfattningar kring notläsning på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Hellgren; [2024]
    Nyckelord :discourse analysis; discursive psychology; electric guitar; electric guitar instruction; high school students; sheet music; sheet music instruction; diskursanalys; diskurspsykologi; elgitarr; elgitarrundervisning; gymnasieelever; notläsning; notläsningsundervisning;

    Sammanfattning : I det här självständiga arbetet framkommer det att notläsning inte alltid ses som någonting nödvändigt av elgitarrelever på gymnasiet, men det finns vissa tillfällen de värderar det högt. I det här självständiga arbetet undersöks diskursiva uppfattningar och diskursivt innehåll i gymnasieelevers utsagor kring notläsning på elgitarr. LÄS MER

  2. 2. Visuella gränssnitts påverkan på upplevelse av ljud inom programvara för musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Ludwig Persson; Laura Uusitalo; [2023]
    Nyckelord :UI design; perception; music production; digital software; analog hardware; cognition; timbre; audio technology;

    Sammanfattning : Despite software being commonplace in the recording industry today, preconceptions exist regarding the digital equivalents of yesteryears hardware. Whilst studies within the field of cognitive psychology shows that prejudice can influence sense-experience, or how different senses can have influence one another, most studies regarding interface design seem to focus on usability. LÄS MER

  3. 3. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  4. 4. ''The string between our lives''. The healing power of a cello’s music in The Cellist of Sarajevo.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för litteraturvetenskap; Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Dominika Pizon; [2023]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The essay is an analysis of the intermediality of literature and music with an emphasis on music psychology and the poetic and cultural representations of the cello. The research is applied on Steven Galloway's ''The Cellist of Sarajevo'', in order to interpret the characters' experience of music and examine its therapeutic value... LÄS MER

  5. 5. Studera starkt : En fenomenografisk studie om en intervention i positiv psykologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; Winbäck Julia; [2023]
    Nyckelord :well-being; motivation; positive psychology; positive pedagogy; music education; Project: Study with Strength; välmående; motivation; positiv psykologi; positiv pedagogik; musikpedagogik; Projekt: Studera starkt;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur elever och lärare uppfattar och samtalar om motivation och välmående, i förhållande till positiv psykologi. Som avgränsning har vi valt att undersöka elevers och lärares uppfattningar om interventionskursen Studera starkt. LÄS MER