Sökning: "psykisk ohälsa betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden psykisk ohälsa betyg.

  1. 1. “En positiv loop” : Framgångsrika insatser för en återgång till skolan ur elevers och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Norman; Yvonne Tano; Marie Andersson-Junkka; [2023]
    Nyckelord :Problematic school absence; Encouraging school attendance; Success factors.; Problematisk skolfrånvaro; Närvarofrämjande; Framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Idag rapporterar media om att den problematiska skolfrånvaron ökar. Enligt skollagen har alla elever rätt till en utbildning och den svenska närvaroplikten innebär att varje skola behöver kunna främja skolnärvaro. LÄS MER

  2. 2. ”425 Burpees” eller ”psykisk ohälsa” ldrott och hälsas antagonister : Gymnasielärares upplevelser av elevers frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i Idrott & hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carina Blombäck; Arman Popal; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Frånvaro; Närvaro; Aktivt deltagande; Motivationsteori; Ramfaktorteori; Tematisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning  Syftet med studien är att undersöka ur ett lärarperspektiv, på vilka sätt gymnasielärare uppfattar att elever är frånvarande, närvarande respektive deltar i ämnet Idrott och hälsa. De frågeställningar som undersöktes i studien är: I vilken mån uppfattar lärare att elevernas bakgrund påverkar elevers frånvaro, närvaro och deltagande i Idrott och hälsa? Hur uppfattar lärarna elevernas motivation spelar roll för frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i ämnet? Samt, hur uppfattar lärarna att yttre omständigheter påverkar frånvaro, närvaro och aktivt deltagande?  Metod  Studien har genomförts med en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Hemligheten bakom aktiva elever : En kvalitativ studie om lärares strategier för att hantera inaktiva elever på lektionerna i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mathilda Lidholt Wickman; Johanna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Frånvaro; icke-deltagande; idrott och hälsa; fysisk aktivitet; motivation; fysisk inaktivitet;

    Sammanfattning : Purpose and research questions The aim for this study is to determine how teachers in physical education handles students who do not want to participate in the ongoing teaching. - What are the teachers' experiences with students who do not participate in the physical education lessons? - Are there any strategies that teachers use to engage students who do not participate in the physical education lessons? - In what way does the teachers work in practice to ensure that the inactive students achieve a passing grade in physical education? Method The study used a qualitative method by semi-structured interviews with seven teachers who teach in physical education. LÄS MER

  4. 4. Skolledarens ansvar för närvaro­främjande arbete med fokus på skolkulturer i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Waldenström; [2022]
    Nyckelord :gymnasieelever; ledarskap; närvarofrämjande arbete; salutogenes; skolkultur; skolledare;

    Sammanfattning : ”Gymnasieskolan ska ge en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skollagen 15 kap. 2§) En avklarad gymnasieutbildning är kopplad till folkhälsa. LÄS MER

  5. 5. Skolstress i grundskolan : Studie- och yrkesvägledares arbete och upplevelser kring elevers skolstress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Carles; Susanne Lindström; [2022]
    Nyckelord :Skolstress; studie- och yrkesvägledare; elevhälsoteam; grundskola; coping;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån studie- och yrkesvägledares upplevelser och erfarenheter utveckla kunskap om elevers skolstress i årskurs 7 – 9. Under rubriken bakgrund gör vi en genomgång av begreppet skolstress samt presenterar underlag till att psykisk ohälsa har ökat bland barn och ungdomar och att de ökade kraven i skolan tillsammans med ett ökat utbildningskrav är en bidragande faktor. LÄS MER