Sökning: "psykisk ohälsa bland skolelever"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden psykisk ohälsa bland skolelever.
1. Grundskolans hälsofrämjande arbete för elevers psykiska hälsa.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskapSammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem bland ungdomar. Skolan är den arena somkan skapa jämlika förutsättningar för en god psykisk hälsa hos målgruppen. LÄS MER
2. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin helhet bedöms fungera sämre idag. LÄS MER
3. Skolsköterskans upplevelser och erfarenheter av arbetet med att förebygga psykisk ohälsa samt deras upplevelser av den ökande psykiska ohälsan hos skolelever. : En intervjustudie med kvalitativ ansats
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Syfte: Att beskriva skolsköterskans upplevelser och erfarenheter av arbetet med att förebygga psykisk ohälsa samt deras upplevelser av den ökande psykiska ohälsan hos skolelever. Metod: Studien har en kvalitativ ansats med syfte att beskriva skolsköterskans upplevelser. LÄS MER
4. Psykisk ohälsa bland skolelever ur ett normkritiskt perspektiv - En intervjustudie om kopplingen mellan normavvikelse och psykisk ohälsa bland skolelever
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Mental unhealthiness among school students in Swedish elementary schools has increased in recent years, which is not least seen by various reports and surveys. All schools have different approaches to their equal treatment work, focusing on making the students feel as comfortable as possible. LÄS MER
5. Utmaningen i att inte alltid kunna se hur ett barn mår : Skolkuratorers syn på psykisk ohälsa hos skolelever
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utifrån skolkuratorers perspektiv öka förståelsen om skolkuratorers arbete för att hjälpa unga mellan 12-19 år som lider av någon form av psykisk ohälsa. För att analysera vårt material har vi använt oss av tre teorier: KASAM - känsla av sammanhang av Aaron Anthonovsky, Utvecklingsekologi av Urie Bronfenbrenner och Krav- Kontroll - Stöd av Robert Karaseks och Töres Theorells. LÄS MER