Sökning: "psykisk ohälsa frågeställningar"
Visar resultat 16 - 20 av 189 uppsatser innehållade orden psykisk ohälsa frågeställningar.
16. FRITIDSHEMMET I RELATION MED ELEVHÄLSAN OCH DET HÄLSO FRÄMJANDE UPPDRAGET : En studie om fritidslärares upplevelser av samverkansuppdraget och möjligheter till ett hälsofrämjande och förebyggande arbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar och skolan får en allt större roll i att organisera ett hälsofrämjande arbete. Studiens syfte är att undersöka hur fritidslärare upplever och beskriver hur ett samarbete med elevhälsan tas i uttryck, samt att få en större förståelse över hur fritidslärare upplever att de arbetar hälsofrämjande och hur det kan te sig i praktiken. LÄS MER
17. “hur ska du kunna vara dig själv om din omgivning ändå inte ser dig som den du är?” : En kvalitativ studie om adopterades identitetsprocess i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka internationellt adopterade individers erfarenheter av adoption i Sverige och lyfta fram deras identitetsprocess. Studien bidrar till ökad förståelse för hur det är att vara internationellt adopterad i Sverige, vilket är avgörande för att utveckla och förbättra adopterades möjligheter att få adekvat stöd. LÄS MER
18. ”425 Burpees” eller ”psykisk ohälsa” ldrott och hälsas antagonister : Gymnasielärares upplevelser av elevers frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i Idrott & hälsa
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka ur ett lärarperspektiv, på vilka sätt gymnasielärare uppfattar att elever är frånvarande, närvarande respektive deltar i ämnet Idrott och hälsa. De frågeställningar som undersöktes i studien är: I vilken mån uppfattar lärare att elevernas bakgrund påverkar elevers frånvaro, närvaro och deltagande i Idrott och hälsa? Hur uppfattar lärarna elevernas motivation spelar roll för frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i ämnet? Samt, hur uppfattar lärarna att yttre omständigheter påverkar frånvaro, närvaro och aktivt deltagande? Metod Studien har genomförts med en kvalitativ ansats. LÄS MER
19. Hemligheten bakom aktiva elever : En kvalitativ studie om lärares strategier för att hantera inaktiva elever på lektionerna i idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Purpose and research questions The aim for this study is to determine how teachers in physical education handles students who do not want to participate in the ongoing teaching. - What are the teachers' experiences with students who do not participate in the physical education lessons? - Are there any strategies that teachers use to engage students who do not participate in the physical education lessons? - In what way does the teachers work in practice to ensure that the inactive students achieve a passing grade in physical education? Method The study used a qualitative method by semi-structured interviews with seven teachers who teach in physical education. LÄS MER
20. Relationen mellan religiös tro, känsla av sammanhang och psykisk hälsa
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Vad gäller sambandet mellan KASAM och psykiskt välbefinnande tyder tidigare forskning på en starkt positiv korrelation. Forskning som bedrivits avseende den religiösa trons påverkan på det psykiska välbefinnandet har däremot konstaterat både positiva och negativa samband. LÄS MER