Sökning: "psykisk ohälsa sfi"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden psykisk ohälsa sfi.
1. "Hej, nu är jag här och tigger igen" : En kvalitativ studie om skam och ekonomiskt bistånd.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka socialsekreterares föreställningar om skamkänslor hos kunder på ekonomiskt bistånd. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ metod i form av intervjuer med fem socialsekreterare. LÄS MER
2. “Man jobbar lika mycket med utsidan som själva insidan här på skolan” - Om skolkuratorns roll i vuxenutbildning, och SFI-elevers behov av stöd för att klara studierna
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det studerar idag fler personer inom kommunal vuxenutbildning än det gör på gymnasieskolan i Sverige. Anledningen till att läsa på vuxenutbildningen är antingen att man saknar grundskole- eller gymnasiebehörighet, och vill läsa in den, eller att man är ny i Sverige och läser svenska för invandrare (SFI). LÄS MER
3. Centrala hinder för SFI-elevers språkinlärning och SFI-lärares strategier för att överbrygga dessa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Elever på svenska för invandrare består av en heterogen grupp människor vilka står inför många utmaningar för att kunna ta sig in i det svenska samhället och arbetsmarknaden och i detta avseende spelar behärskning av det svenska språket en nyckelroll. Studien handlar om att utifrån SFI-lärares perspektiv, genom kvalitativa intervjuer undersöka de centrala hindren för SFI-elevers språkinlärning samt undersöka vilka strategier SFI-lärararna använder sig av för att stödja eleverna att övervinna dessa hinder. LÄS MER
4. Dyslexi inom sfi - syns det? : En undersökning om specifika läs- och skrivsvårigheter i vuxenutbildningen svenska för invandrare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Undersökningens syfte var att belysa hur några lärare beskriver att de ser på dyslexi inom sfi-utbildningen. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer enskilt och i par, kom det fram att både kunskaper och erfarenheter om dyslexi varierade bland informanterna. LÄS MER