Sökning: "psykisk ohälsa ungdomar och skolsköterskan"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden psykisk ohälsa ungdomar och skolsköterskan.

  1. 1. Skolsköterskors hälsofrämjande arbete kring grundskoleelever med psykisk ohälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Karolina Edenryd; Nina Falkdalen Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Hälsofrämjande omvårdnadsrelationer; kvalitativ metod; omvårdnad; psykisk ohälsa; skolsköterska.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar är ett växande folkhälsoproblem. Skolsköterskor har en nyckelroll i det hälsofrämjande omvårdnadsarbetet och samverkar med elevhälsoteamet och övriga professioner. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskors uppfattningar och erfarenheter kring stödjande samtal vid psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Erika Bergström; Fanny Svedén; [2023]
    Nyckelord :stödjande samtal; psykisk ohälsa; skolsköterska; högstadium; gymnasium; elever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan är den profession på en skola som träffar samtliga elever och har därmed en unik möjlighet att upptäcka psykisk ohälsa. Samtidigt visar studier att skolsköterskor upplever sig sakna kompetens inom ämnet trots att den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar i kombination med att vårdköerna till specialistsjukvården är långa. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter av hälsofrämjande arbete med psykisk ohälsa bland elever i skolan : En intervjustudie med skolsköterskor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Andréa Håkansson; Sara Bergström; [2023]
    Nyckelord :Erfarenheter; Hälsofrämjande arbete; Kvalitativ innehållsanalys; Samarbete; Skolsköterska; Psykisk ohälsa.;

    Sammanfattning : Bakgrund Psykisk ohälsa bland barn och ungdomar har de senaste åren ökat och ses idag som ett folkhälsoproblem. Skolsköterskan har en unik position och möter nästan alla elever i skolan och har därmed möjlighet att tidigt identifiera psykisk ohälsa. LÄS MER

  4. 4. Skolsköterskans erfarenheter av att identifiera psykisk ohälsa hos elever : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carolina Bischoff; Johanna Brauer; [2023]
    Nyckelord :Health dialogue; Mental illness; Students; School nurse; Person centered care; Elever; Hälsosamtal; Personcentrerad vård; Psykisk ohälsa; Skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar hos barn och ungdomar och är ett stort samhällsproblem. Skolsköterskan träffar alla elever i skolan genom hälsosamtalet. Om skolsköterskan identifierar elever som visar tecken på psykisk ohälsa kan tidiga insatser sättas in för att stötta elever och minska risken för allvarlig psykisk ohälsa. LÄS MER

  5. 5. Skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid -19 pandemin

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Landgren Juszczyk; Alexandra Wennerberg; [2022]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; Skolsköterska; Gymnasieelever; Distansundervisning; Covid-19 pandemin; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat hos ungdomar i Sverige under de senaste 30 åren enligt Folkhälsomyndigheten (2021). Skolsköterskan har i sitt dagliga arbete uppgift att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med elevens fysiska och psykiska hälsa. LÄS MER