Sökning: "psykoedukation för anhöriga"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden psykoedukation för anhöriga.
1. Motivation till följsamhet vid läkemedelsbehandling av psykisk sjukdom : - ur Psykiatrisjuksköterskans perspektiv
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Introduktion: Tidigare forskning visar att det finns flera olika faktorer som bidrar till följsamhet vid läkemedelsbehandling av psykisk sjukdom, både möjligheter och svårigheter. En viktig uppgift som psykiatrisjuksköterskan har i mötet med patienter som lider av psykisk sjukdom är att psykiatrisjuksköterskan ska motivera patienten till att ta emot rekommenderad läkemedelsbehandling. LÄS MER
2. ”När du har mått bättre i livet, vad är det som har varit viktigt då?” : Hur sjuksköterskor stödjer personer i psykiatrisk slutenvård att identifiera och använda sina resurser
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Att få synas och uppmärksammas som en person och inte som en passiv mottagare av vård är viktigt för att bibehålla känslan av egenvärde. Personer som behöver psykiatrisk vård önskar att vården ska utgå ifrån deras egna erfarenheter, kompetens och intressen i stället för att lyfta deras brister, svagheter och problem. LÄS MER
3. Vad fattas i insatser för personer med ADHD och autism? : En litteraturstudie över insatser för personer med ADHD och AST
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka vilka insatser och vilket stöd som personer med ADHD respektive AST är i behov av, samt kan bistås med under sitt livslopp. Studien är en övergripande litteraturstudie som genom kvalitetsbedömda forskningsartiklar utvädrat dess effekt och långtidseffekt för psykisk och socialt liv. LÄS MER
4. Upplevelser av Skills Anhörigutbildning - En studie som undersöker en psykoedukativ insats i storgrupp om ADHD i en verksamhetskontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The aim of the present study was to investigate the implementation of psychoeducation (Skills) delivered to a large group of participants that had a relationship to a child with ADHD. The study used data from multiple actors involved in the implementation; participants, the lecturers and the organization. LÄS MER