Sökning: "psykologi artefakter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden psykologi artefakter.

  1. 1. Lek, lärandemiljö och flerspråkighet : En observationsstudie av flerspråkiga barns strategier för att ansluta sig till leken i förskolan samt av förskolepersonals arbete med inkludering av flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Zainab Azad; Isabell Sjögren; [2021]
    Nyckelord :Artefacts; Inclusion; Joining; Multilingualism and Preschool; Anslutning; Artefakter; Flerspråkighet; Förskolan och Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka strategier barn med annat modersmål än svenska använder för att ansluta sig till lek i förskolan samt vilka strategier förskolepersonal använder för att inkludera flerspråkiga barn i förskolan. Syftet är också att öka kunskapen om leken och den pedagogiska utomhusmiljöns betydelse för inkludering av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Monsterfaktor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jaqueline Ståhl; Simon Folkesson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta projekt har riktat sig mot att klargöra gränsen mellan monster och människa. Vi har gått igenom vad för betydelse monster har kulturellt, i nutid, genom historien, varför människan skapat monster, hur monster ofta ser ut, och var vi ser monster i vardagen. LÄS MER

  3. 3. Organisationskultur utifrån Scheins modell och dess relation och påverkan på arbetstillfredsställelse : Samt ålder och köns påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Alida Antonsson; Therese Severin; [2021]
    Nyckelord :Arbetstillfredsställelse; Organisationskultur; Schein; Kön; Ålder;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka organisationskultur utifrån Scheins modell och dess relation och påverkan på arbetstillfredsställelse samt att undersöka om kön och ålder påverkar upplevelsen av arbetstillfredsställelse. Datainsamlingen som ligger till grund för studien var baserad på en digital enkätundersökning. LÄS MER

  4. 4. En talande miljö : En modell för att designa diegetiska objekt i First Person Shooters

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Synnergren; Vanessa Olofsson Malmberg; [2020]
    Nyckelord :Diegesis; interaktion; högt tempo;

    Sammanfattning : Hur en spelare förstår gameplay är en diskuterad fråga bland forskare inom det ludologiska fältet. Denna studie ser specifikt på förståelsen av genomförbara interaktioner i spelvärlden och forskning kring ämnet som grundar sig i ekologisk psykologi samt kognitionsvetenskap. LÄS MER

  5. 5. Maskeraddagen och datordagen : en designpedagogisk undersökning om identitetskapande och tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Frida Lindberg; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; designpedagogik; bildpedagogik; Identitet psykologi ; kulturarv; högtider; traditioner; grundskolan;

    Sammanfattning : För att få en trygg identitet ska alla elever i grundskolan uppnå medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i det gemensamma. Detta anser skolverket vara viktigt för förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. LÄS MER