Sökning: "psykologi högskolan väst"

Visar resultat 16 - 20 av 116 uppsatser innehållade orden psykologi högskolan väst.

  1. 16. Hur förutsättningarna för informellt arbetsplatslärande kan förändras under distansarbete : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Victoria Arvidsson; Amanda Johansson; [2021]
    Nyckelord :learning; informal learning; non-formal learning; teleworking; mental attendance; qualitative method; lärande; informellt lärande; icke-formellt lärande; distansarbete; delaktighet; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förutsättningarna för informellt lärande mellan kollegor påverkats i en tid där distansarbete blivit allt mer etablerat bland organisationer och arbetstagare. Att lyckas med digitalt lärande i arbetslivet anses viktigt då detta leder till en konkurrenskraftig organisation som utvecklas. LÄS MER

  2. 17. If it’s safe, and it’s successful -then it’s OK : An ethnographic study of key factors and interaction in a Therapeutic Horsemanship program for Young People

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Mia Harri; [2021]
    Nyckelord :Equine Assisted Interventions; Equine Assisted Learning; Equine Assisted Services; Therapeutic Horsemanship; Disadvantaged; Young People; Child; Rescue Horses; Groundwork;

    Sammanfattning : The cross-scientific field of Equine Assisted Interventions (EAI) for human health, education and wellbeing is wide, varied, and rapidly growing with an expressed need of increased knowledge. Interventions involving horses are used to address a variety of difficulties and suggested as an alternative option for children and youth in need of support, who for different reasons do not or cannot benefit from traditional therapeutic or educational contexts or settings. LÄS MER

  3. 18. Sambandet mellan arbetstillfredsställelse  och informellt lärande : En kvantitativ studie om sambandet mellan arbetstillfredsställelse och informellt lärande med personlighet som modererande variabel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Louise Christenson; Jasmine By Faal; [2021]
    Nyckelord :job satisfaction; informal learning; personality; five-factor theory; quantitative method; arbetstillfredsställelse; informellt lärande; personlighet; femfaktorteorin; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Arbetstillfredsställelse och informellt lärande är två välstuderade ämnen men otillräckligt medstudier har undersökt sambandet dem emellan. En orsak kan vara att arbetstillfredsställelse faller inom ramen för psykologi och informellt lärande faller inom ramen för pedagogik. LÄS MER

  4. 19. Ny på jobbet? : En kvalitativ intervjustudie om nyanställdas upplevelse av socialisation inom den privata sektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Jasemin Bavey; [2021]
    Nyckelord :Organizational socialization; new employment; introduction; organizational culture; Organisatorisk socialisation; nyanställning; introduktion; organisationskultur;

    Sammanfattning : Att påbörja en ny anställning kan upplevas som en utmaning där känslor som glädje och förväntan kan förekomma, men även osäkerhet och stress. Det finns flera faktorer som påverkar upplevelsen för den nyanställde eftersom organisationer arbetar olika med introduktionsprogram vilket i sin tur har en påverkan på den nyanställdes möjlighet till organisatorisk socialisation. LÄS MER

  5. 20. Oro och hopplöshet som konsekvens när skolpersonal beskriver elevers delaktighet : En studie om hur skolpersonal beskriver att elever görs delaktiga i en process där skolor stängs för att motverka skolsegregation

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :My Campbell; [2021]
    Nyckelord :school closing; sens of context; segregation; The Convention on the Rights of the child; participation; influence; psychosocial situation; childrens rights; skolstängningar; känsla av sammanhang; segregation; barnkonventionen; delaktighet; inflytande; psykosociala situation; barns rättigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur skolpersonal beskriver att elever görs delaktiga i en process där skolor stängs i syfte att motverka skolsegregation. Underliggande frågeställningar handlar också om hur skolpersonalen beskriver elevernas psykosociala situation och mer ingående hur elever mer konkret ges delaktighet och inflytande att påverka sin situation. LÄS MER