Sökning: "psykologi i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 476 uppsatser innehållade orden psykologi i skolan.
11. Prompt engineering and its usability to improve modern psychology chatbots
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : As advancements in chatbots and Large Language Models (LLMs) such as GPT-3.5 and GPT-4 continue, their applications in diverse fields, including psychology, expand. This study investigates the effectiveness of LLMs optimized through prompt engineering, aiming to enhance their performance in psychological applications. LÄS MER
12. Comparison Between RLHF and RLAIF in Fine-Tuning a Large Language Model
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Denna artikel undersöker fördelarna, nackdelarna och skillnaderna mellan förstärkningsinlärning från mänsklig återkoppling (RLHF) och förstärkningsinlärning från AI-återkoppling (RLAIF) i kontexten av finjustering av en stor språkmodell. RLHF har vanligtvis använts för att anpassa språkmodeller efter mänskliga preferenser genom att inkludera mänsklig feedback, medan RLAIF föreslår att man använder en AI-baserad metod för att ersätta mänsklig återkoppling. LÄS MER
13. Fine-tuning a LLM using Reinforcement Learning from Human Feedback for a Therapy Chatbot Application
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The field of AI and machine learning has seen exponential growth in the last decade and even more so in the recent year with the considerable public interest in Large Language models (LLMs) such as chat-GPT. LLMs can be used for several purposes, but one possible application would be fine-tuning a model to perform a particular function in a specific field. LÄS MER
14. Emotion AI in Mental Healthcare : How can affective computing enhance mental healthcare for young adults?
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : There has been a stigma attached to mental health for years, with many people afraid to seek help from mental health professionals due to negative stereotypes about those seeking help. Young adults in particular are still reluctant in regards to seeing a therapist since they are ashamed, do not want to show weakness or they perceive their need for therapy as low. LÄS MER
15. “Jag bara mår”: Hur gymnasieungdomar berättar om välmående och vad som är betydelsefullt för hur de mår
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Den här kvalitativa studien syftade till att undersöka hur ungdomar beskriver begreppet välmående, hur de beskriver sin självkänsla och sina egna och andras krav har för betydelse för välmående samt hur olika aktiviteter och miljöer spelar roll för välmående, enligt de själva. För att undersöka detta intervjuades åtta förstaårs gymnasieelever. LÄS MER