Sökning: "psykologi i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 476 uppsatser innehållade orden psykologi i skolan.

  1. 11. Prompt engineering and its usability to improve modern psychology chatbots

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Isak Nordgren; Gustaf E. Svensson; [2023]
    Nyckelord :Large Language Models; LLM; GPT; GPT-3.5; GPT-4; chatbots; psychology; prompt engineering;

    Sammanfattning : As advancements in chatbots and Large Language Models (LLMs) such as GPT-3.5 and GPT-4 continue, their applications in diverse fields, including psychology, expand. This study investigates the effectiveness of LLMs optimized through prompt engineering, aiming to enhance their performance in psychological applications. LÄS MER

  2. 12. Comparison Between RLHF and RLAIF in Fine-Tuning a Large Language Model

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Samuel Höglund; Josef Khedri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna artikel undersöker fördelarna, nackdelarna och skillnaderna mellan förstärkningsinlärning från mänsklig återkoppling (RLHF) och förstärkningsinlärning från AI-återkoppling (RLAIF) i kontexten av finjustering av en stor språkmodell. RLHF har vanligtvis använts för att anpassa språkmodeller efter mänskliga preferenser genom att inkludera mänsklig feedback, medan RLAIF föreslår att man använder en AI-baserad metod för att ersätta mänsklig återkoppling. LÄS MER

  3. 13. Fine-tuning a LLM using Reinforcement Learning from Human Feedback for a Therapy Chatbot Application

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Desirée Bill; Theodor Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Ethics; Fine-tuning; Large Language Models; Machine learning; Psychology; Reinforcement Learning from Human Feedback;

    Sammanfattning : The field of AI and machine learning has seen exponential growth in the last decade and even more so in the recent year with the considerable public interest in Large Language models (LLMs) such as chat-GPT. LLMs can be used for several purposes, but one possible application would be fine-tuning a model to perform a particular function in a specific field. LÄS MER

  4. 14. Emotion AI in Mental Healthcare : How can affective computing enhance mental healthcare for young adults?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nassim Sheykholeslami; [2022]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Emotion AI; Affective Computing; Machine Learning; Mental Health; Digital Mental Health Applications; mHealth; Anxiety; Depression; Psychological Therapy; COVID-19; Artificiell intelligens; känslobaserad AI; affektiv databehandling; maskininlärning; psykisk hälsa; digitala tillämpningar för psykisk hälsa; mHälsa; ångest; depression; psykologisk terapi; COVID-19;

    Sammanfattning : There has been a stigma attached to mental health for years, with many people afraid to seek help from mental health professionals due to negative stereotypes about those seeking help. Young adults in particular are still reluctant in regards to seeing a therapist since they are ashamed, do not want to show weakness or they perceive their need for therapy as low. LÄS MER

  5. 15. “Jag bara mår”: Hur gymnasieungdomar berättar om välmående och vad som är betydelsefullt för hur de mår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Amanda Svedberg; Anna Friman; [2022]
    Nyckelord :well-being; adolescents; well-being literacy; school and well-being; positive psychology; välmående; ungdomar; välmåendeliteracitet; skola och välmående; positiv psykologi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien syftade till att undersöka hur ungdomar beskriver begreppet välmående, hur de beskriver sin självkänsla och sina egna och andras krav har för betydelse för välmående samt hur olika aktiviteter och miljöer spelar roll för välmående, enligt de själva. För att undersöka detta intervjuades åtta förstaårs gymnasieelever. LÄS MER