Sökning: "psykologi kompensation"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden psykologi kompensation.
1. Avsikten att lämna yrket bland ordningsvakter i Sverige : en kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : Det är en hög efterfrågan på ordningsvakter i landet, som är svår att tillgodose. En orsak till detta är ordningsvakters avsikt att lämna yrket eller att faktiskt sluta inom yrket. LÄS MER
2. Landspecifika tullkvoter som kompensation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
3. Arbetsrelaterad identitet och motivation hos chefer och medarbetare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om det fanns några skillnader i identitet och motivation beroende på kön, ålder (medarbetare) och typ av tjänst (chef vs. medarbetare) där de tre typerna av arbetsrelaterad identitet (yrkesidentitet, organisations identitet och arbetsgrupp identitet) och två typer av motivation inre och yttre motivation (inre = utmaning och nöje, yttre = kompensation och erkännande) undersöktes. LÄS MER
4. När vallmofälten slocknar: en kvalitativ studie om upplevelse av och kompensation för partnerns depression
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker upplevelsen av en partners depression och hur denna kompenseras för i relationen. Med hjälp av psykofarmaka eller terapeutisk behandling vårdas många individer med depression i hemmet utan att vara inskrivna på avdelning. LÄS MER
5. Jag kan läsa och skriva! : En intervju- och enkätstudie om att skapa goda läs- och skrivcirklar för barn i årskurs 1 i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med studien var att med hjälp av intervjuer och enkäter med ett kvalitativt inslag synliggöra klasslärares tankar om olika vägar att skapa framgång i läsning och skrivning för de elever som befinner sig i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Sammanfattning av resultatet visar att klassläraren har god kunskap om barns läs- och skrivutveckling och arbetar på ett strukturerat och varierat sätt med läs- och skrivinlärning i årskurs 1, där det sker en integrering av både ljudmetoden och helordsmetoden. LÄS MER