Sökning: "psykologi lpo94"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden psykologi lpo94.
1. Läraren, kunskapen och likvärdigheten : En problematisering av kunskapssyn och likvärdighet i bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur den enskilde lärarens kunskapssyn kan komma till uttryck i bedömningspraktiken, och hur detta kan påverka likvärdigheten i bedömning och betygsättning. Den teoretiska utgångspunkten har varit de lärandeteorier som speglat den svenska skolan de senaste hundra åren; behaviorismen, kognitivismen, pragmatismen och det sociokulturella perspektivet samt teorier om provkonstruktion. LÄS MER
2. Att praktisera skolans värdegrund : En studie av värdena i två läroplaner och elevuppfattningar kring skolans värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Denna studie består av en exposé över två läroplaner och de värden som dessa förespråkar. De värden som finns formulerade i läroplanerna knyts an till realiseringen av dessa genom att två nationella utvärderingar studeras och analyseras. På så sätt kan elevernas uppfattningar av värdena i läroplanerna synliggöras och tolkas. LÄS MER
3. Perspektiv på kunskap och lärande
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att i en litteraturstudie fördjupa vår förståelse kring synen på lärandeoch kunskap inom de olika pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori samtrelatera detta till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Genom uppsatsenville vi också utveckla våra kunskaper kring läroplanens förhållningssätt och grundläggandetankar kring synen på kunskap och lärande. LÄS MER
4. Fostran - en naturlig del i läraryrket? : om fostran utifrån läroplanens värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på, beskriva och förstå vad några pedagoger på en skola har för uppfattning om fostran utifrån läroplanens värdegrund i samband med deras undervisning och hur de arbetar för att integrera denna fostran i sin undervisning. Metoden som har använts för att få svar på detta är kvalitativa intervjuer av tre verksamma pedagoger samt en litteraturstudie för att redovisa vad som tidigare finns att tillgå inom ämnena fostranoch värdegrund. LÄS MER
5. Förskollärarnas uppfattningar kring mobbning och det förebyggande arbetet
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet var att undersöka förskollärares tolkning av begreppet mobbning samt undersöka hur de arbetar för att förebygga mobbning bland barnen i förskolan och i förskoleklassen. I läroplanerna, Lpo94 och Lpfö98, nämns vikten av att arbeta för att barnen och eleverna ska känna trygghet i skolan. LÄS MER