Sökning: "psykologi pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden psykologi pedagog.

  1. 1. Den lille själens ärr : En vetenskaplig essä om barn med krigserfarenhet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Milica Pavlovic; [2020]
    Nyckelord :war experience; play; safety; important adults; trauma awareness; krigserfarenhet; lek; trygghet; viktiga vuxna; traumamedvetenhet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn med krigserfarenhet på förskolan och inleds med två berättelser tagna ur mitt yrkesliv inom förskolan. Dilemman som uppstår är kopplade med tredje berättelsen som är mina egna upplevda krigsminnen. LÄS MER

  2. 2. Med sång och luftflöde mot musikaliska och tekniska mål : En praktisk applicering av Arnold Jacobs teorier

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Emma Granstam; [2020]
    Nyckelord :song; wind instrument; sång; luftflöde; trumpet; brassinstrument; blåsinstrument; övningsteknik; inlärning;

    Sammanfattning : Arnold Jacobs var en världsberömd tubaist och pedagog som utvecklade en metod som han kallade för song and wind. Metoden kopplades tydligt till vetenskapliga upptäckter inom fysiologi och psykologi och gick ut på att jobba med sång och mentala föreställningar och att använda luftflödet. LÄS MER

  3. 3. Kan inte ni gå in i byggis? Förskolepedagogers interaktion med förskolebarn utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Molly Ekelund; Caroline Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Förskolepedagoger; förskolebarn; interaktion; förskola; genus; Social Sciences;

    Sammanfattning : Många barn i Sverige tillbringar en stor del av sina dagar på förskola där många av deras sociala erfarenheter och utveckling äger rum. Kognitiv social inlärningsteori förespråkar att barnet lär sig genom att imitera och härma vuxna och utifrån detta skapa kognitiva scheman som används för att tolka omvärlden. LÄS MER

  4. 4. Kompetensutveckling i förskolan : en fallstudie utifrån flera perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Malin Jarmander; [2017]
    Nyckelord :Developing people’s skills; Learning and idea development; Preschool; Preschool Teacher; Förskola; Kompetensutveckling; Pedagog; Verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Denna fallstudie handlar om hur pedagoger, förskolechefer och huvudmännen ser på kompetensutvecklingen och till viss del verksamhetsutvecklingen i förskolan. Det har under de senaste tio åren införts ett systematiskt kvalitetsarbete i skola och förskola och hur det används i dagens förskola för att få syn på vilka områden som behöver verksamhets- och kompetensutvecklingen berörs i denna uppsats. LÄS MER

  5. 5. "Alla måste tänka likadant" - Pedagogers syn på implementering av lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emelie Broberg; Ia Hedberg; [2016]
    Nyckelord :Thematic Analysis; education; special pedagogy; teacher; implementation; fokusgrupp; kvalitativ metod; focus group; qualitative method; challenging behavior; conflict management; hermeneutics; low arousal approach; pedagogue; school; hermeneutik; tematisk analys; problemskapande beteende; konflikthantering; utbildning; specialpedagogik; implementering; pedagog; skola; lågaffektivt bemötande; lärare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Low arousal approach is a method that recently was implemented in some Swedish schools to manage challenging behavior. The method differs from other methods by its keynote: Kids do the right thing if they are able instead of Kids do the right thing if they want to. LÄS MER