Sökning: "psykologi stockholms universitet Psykologiska institutionen"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden psykologi stockholms universitet Psykologiska institutionen.
1. Mindfulness i Psykologisk Behandling : Behandlares erfarenheter av utmaningar, fallgropar och risker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Användningen av mindfulness i psykologisk behandling har vuxit kraftigt de senaste decennierna. Forskningen har dock nästan uteslutande fokuserat på dess positiva effekter. I denna studie genomfördes semistrukturerade intervjuer med tio yrkesverksamma psykologer om deras erfarenheter av svårigheter och problem på området. LÄS MER
2. Arbetskrav och resurser i relation till chefers konflikt mellan arbete och privatliv : Betydelsen av självmedkänsla och gränssättning som personliga resurser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Föreliggande studie undersökte sambanden mellan chefers arbetskrav (logikkonflikter, buffertfunktion), resurser i arbetet (resursbalans, stödjande ledning) samt personliga resurser (självmedkänsla, gränssättning) och upplevd konflikt arbete-privatliv. Data insamlade från 1 817 chefer analyserades med bivariata korrelationer och viktad regressionsanalys. LÄS MER
3. “Aldrig hjärtan till min chef”: Användningen av och inställningen till emojis i kommunikation på arbetsplatser
Master-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Emoijs kan berika och tydliggöra digital kommunikation, samtidigt som de även kan skapa missförstånd och försämrade relationer. Hur emojis används i en arbetslivskontext är även relativt outforskat. Syftet med denna uppsats var därför att undersöka användningen av och inställningen till emojis i kommunikation på arbetsplatser. LÄS MER
4. You get what you play for : A multiple-baseline experimental design on child-directed play for parents of autistic children
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) face many challenges which lead to low levels of psychological well-being, partly caused by inability to parent in accordance with one’s values. Child-directed play, a moment of being fully attentive and responsive to one’s child, has the potential to increase parental values. LÄS MER
5. ”Asså, jag tror jag tar med mig mycket mer från terapin” : Avslutningsbrevets upplevda betydelse på kort och lång sikt, i ”Känsla av sammanhang – en metod på ungdomsmottagningen”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Avslutningsbrev används i vissa psykoterapier. Det finns få studier kring patientens upplevelse av att få ett sådant. Åtta ungdomar har intervjuats med syfte att undersöka avslutningsbrevets upplevda betydelse utifrån metoden: ”Känsla av sammanhang – en metod på ungdomsmottagningen”. LÄS MER