Sökning: "psykologi undersökning barn"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden psykologi undersökning barn.

  1. 1. ”Ska man vänta till den här åldern för att få ett fantastiskt sexliv?” En reflexiv tematisk analys om upplevelsen av sexualitet och sexuell tillfredsställelse i klimakteriet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Louise Alvers; Linn Wengholt; [2024]
    Nyckelord :Klimakteriet; Sexualitet; Sexuell tillfredsställelse; Menopause; sexuality; sexual satisfaction; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the experience of sexuality and sexual satisfaction during menopause. As a part of the research project “Factors affecting sexual satisfaction: An exploratory and cross-cultural examination of sexual and aesthetic ideals and norms, self-compassion and body awareness” at Lund University we conducted eight semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Skillnader och likheter i radikaliseringsprocessen mellan islamistterrorism och högerterrorism. En empirisk studie.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Astrid Skarin; [2023]
    Nyckelord :radikalisering; islamistterrorism; högerterrorism; radicalization; Islamic terrorism; right-wing terrorism; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, I intended to examine differences and similarities in the radicalization process between Islamic terrorism and right-wing terrorism by using secondary data from the Profiles of Individual Radicalization in the United States (PIRUS) database. A review of previous research noted a difference in the radicalization process between Islamist terrorism and right-wing terrorism, however there is a tendency not to differentiate between them. LÄS MER

  3. 3. Prenatal anknytning och mamma-barn bindning : En kvantitativ undersökning bland mödrar som genomgått internetbaserad kognitiv beteendeterapi för antenatal depression

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Hanna Henriksson; Meryem Alani; [2023]
    Nyckelord :Prenatal attachment; mother-child bonding; antenatal depression; postpartumdepression; perinatal mental health; pregnancy; cognitive behavioral therapy; Internet-mediated CBT; Prenatal anknytning; mamma-barn bindning; antenatal depression; postpartumdepression; perinatal psykisk hälsa; graviditet; kognitiv beteendeterapi; internetförmedlad KBT;

    Sammanfattning : I Sverige drabbas ca 10 - 20% av kvinnor av depression under graviditeten eller efter förlossningen. Då tidigare forskning har gett indikationer på att depression kan ha en negativ inverkan på prenatal anknytning och mamma-barn bindning, är syftet med uppsatsen att undersöka detta hos mammor som genomgått internetbaserad kognitiv beteendeterapi (IKBT) för antenatal depression. LÄS MER

  4. 4. Leken, var är du? En skådespelares undersökning av lekfullhet som strategi i repetitionsarbetet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Malin Vispe; [2021-11-19]
    Nyckelord :Skådespeleri; prestationsångest; lek; lekfullhet; repetition; teater; självkritik; närvaro; strategi; barndom;

    Sammanfattning : Är teater lek? I mitt arbete undersöker jag lekens relation till teater, och framförallt till repetition. Under repetitioner har jag upplevt att jag kan hamna i ett tillstånd där jag känner mig låst, att jag inte kan komma in i närvaron i rummet för att jag bedömer och recenserar mig själv. LÄS MER

  5. 5. Normering och undersökning av övningseffekt på ordavkodningstesten A1-A4 på mellanstadieelever i kommunala grundskolor : en kvantitativ tvärsnittsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabella Kadar; Lars-Johan Kroon; [2021]
    Nyckelord :Word decoding; re-testing; practice effect; reading disability; dyslexia; Ordavkodning; upprepad testning; övningseffekt; lässvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Upp till 20% av alla barn drabbas av någon form av läs- och skrivsvårigheter. För kunna utvärdera de interventioner och anpassningar som skolan gör för dessa barn behövs valida och reliabla testinstrument. LÄS MER