Sökning: "psykologi undervisning lärare gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden psykologi undervisning lärare gymnasiet.

  1. 1. Andraspråkselevers och lärares uppfattningar om undervisning med fokus på ordförståelse och ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Margell; [2015]
    Nyckelord :Ordförståelse; ordinlärning; undervisning; andraspråkselever; gymnasiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka andraspråksundervisning med fokus på ordförståelse och ordinlärning utifrån hur elever upplever att de arbetar med ord i olika ämnen och hur lärare uppfattar att de väver in ordförståelse och ordinlärning i sin undervisning.   Materialet består av två enkäter med både slutna och öppna frågor som 27 andraspråkselever och 20 gymnasielärare har besvarat. LÄS MER

  2. 2. Lärares undervisning i läsförståelse : Fyra lärares erfarenheter av explicit läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Monika Ljungstrand; Linda Holgersson; [2012]
    Nyckelord :Läsförståelse; textförståelse; motivation; explicit undervisning; läsförståelsestrategier; schema; inferens;

    Sammanfattning : Studien är baserad på lärares erfarenheter av läsförståelseundervisning.Utgångspunkten i studien är sviktande resultat i läsförståelse i internationella undersökningar för svenska elever. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på ämnet Idrott och Hälsa : Reflektioner från en lärare och sex elever på gymnasiet

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Andreas Johansson; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; gymnasiet; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att jämföra gymnasieelevers och gymnasielärares upplevelser av ämnet idrott och hälsa i relation till deras erfarenheter av idrottsinriktade aktiviteter på fritiden. Dessa upplevelser tolkades sedan mot bakgrund av ämnets styrdokument för att se eventuella likheter och skillnader. LÄS MER

  4. 4. "Eleverna tycker att det är roligt" : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om IKT och varför man väljer att använda, respektive inte använda IKT i engelskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elizabeth Catalán-Morseby; [2011]
    Nyckelord :engelskundervisning; gymnasiet; IT; IKT; postmodernt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; lärarroll; lärares arbetssituation;

    Sammanfattning : Denna studie har utgått från kvalitativa intervjuer med sju lärare från Kalmar län för att kartlägga lärarnas upplevelser och erfarenheter av IKT i engelskkundervisningen på gymnasiet. Det var undersökningens syfte att ta reda på varför lärarna väljer, respektive inte väljer att använda IKT i engelskundervisningen för att belysa lärarnas ställningstaganden ur både ett postmodernt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Dagens skola - en elevanpassad religionsundervisning : Om lärares syn på vad som påverkar elevers kunskapsinlärning på högstadiet och gymnasiet i ämnet religion, samt dess inverkan på undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Johan Envall; [2011]
    Nyckelord :Religion didaktik skola kunskapsinlärning;

    Sammanfattning : Undersökningen visar på att lärare framhåller många faktorer som påverkar elevers kunskapsinhämtning. På högstadiet förändras eleverna i en hög utsträckning och utvecklar förmågor som de inte tidigare haft. De utvecklar sin reflektionsförmåga, abstraktionsförmåga och sin egen livserfarenhet. LÄS MER