Sökning: "psykologisk pedagogik."

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden psykologisk pedagogik..

  1. 1. Hälsa, hälsoperspektiv och hälsoarbete i en mansdominerad organisationskultur : En kvalitativ intervjustudie om hälsa inom hälsa och säkerhet med yrkesverksamma i byggindustrin

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sabina Lääveri; Marcus Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Health; health work; construction industry; male dominated culture; organizational culture; safety; organizational health; psychological safety; Hälsa; hälsoarbete; byggindustrin; mansdominerad kultur; organisationskultur; säkerhet; företagshälsa; psykologisk säkerhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how male-dominated organizations approach health and safety. It seeks to create a foundation for how male-dominated organizations can respond to challenges related to health. LÄS MER

  2. 2. Om att lära matematik i relation till matematisk resiliens : En kvalitativ intervjustudie med gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Sinclair Hällgren; Lina Fröjelid; [2022]
    Nyckelord :Mathematical Resilience; Mathematical Learning Difficulties; Upper Secondary and Adult Education; Special Education; Mindset; the Growth Zone Model; matematisk resiliens; matematiksvårigheter; gymnasie- och vuxenstuderande; specialpedagogik; mindset; the growth zone model;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att undersöka erfarenheter av och uppfattningar om matematiklärande hos gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter för att därigenom öka kunskapen om denna elevgrupp och bättre kunna möta skilda undervisningsbehov. Frågeställningarna som ämnas besvaras är hur gymnasie- och vuxenstuderande som befinner sig i matematiksvårigheter beskriver sina möjligheter till lärande och utveckling i matematik och på vilket sätt dessa uppfattningar och erfarenheter kan relateras till begreppet matematisk resiliens. LÄS MER

  3. 3. Åtgärder mot rådande nätfiskeattacker på sociala medier : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Enming Pan; Al-Asadi Ahmad; [2022]
    Nyckelord :phishing; security; data compromise; cyber criminals; security awareness; datamine I; nätfiske; säkerhet; data kompromisser; cyberkriminella; säkerhetsmedvetenhet; data skrapa;

    Sammanfattning : Nätfiske på sociala medier kan få allvarliga konsekvenser för användare och organisationer. Det är dessutom en teknisk attack med en psykologisk aspekt som får mottagaren från ett nätfiskemeddelande att bete sig på ett specifikt sätt. Innehållet och leveransmetoden för nätfiskemeddelande kan förändras drastiskt. LÄS MER

  4. 4. Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gustafsson; Christina Josefsson; Susanne Westin; [2020-01-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska yrkesroller; speciallärare; specialpedagog; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. LÄS MER

  5. 5. "Lite grus är bra" : Komplexitetsledarskap och lärande i team

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cecilia Lindeborg; Helena Wiberg; [2020]
    Nyckelord :Adaptivt utrymme; innovationsprocess; kollektivt lärande; komplexitetsledarskap; psykologisk trygghet; teamlärande;

    Sammanfattning : Innovationer är viktiga för organisationer som vill vara rustade för att möta olika förändringar. Den traditionella synen på ledaren som, ensam, tar rationella och korrekta beslut är inte längre funktionell. LÄS MER