Sökning: "psykologiska fenomen"
Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade orden psykologiska fenomen.
1. Kan man minnas ett brott som man inte bevittnat? : En rättspsykologisk undersökning av tendensen till felaktiga minnen av ett brott
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Minnet är av största relevans inom vittnespsykologiska sammanhang och kan vara avgörande för utfallet i rättsliga utredningar. Tidigare forskning visar att individer som har sett en effekt av en händelse kan tendera att minnas att de sett orsaken till händelsen. LÄS MER
2. Ljudöverkänslighet hos personer med autismspektrumtillstånd: Orsaker, strategier och behandling – En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Ljudöverkänslighet har visat sig vara ett utbrett fenomen hos personer med autismspektrumtillstånd (AST). Ljudöverkänslighet är ett paraplybegrepp som innefattar flera olika tillstånd. I denna studie behandlas tillstånden Hyperacusis, Misofoni samt Fonofobi, då tillstånden ofta förekommer tillsammans och har en del likheter. LÄS MER
3. Bestående psykologiska konsekvenser av tidig omskärelse: en systematisk litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Manlig omskärelse är det vanligast utförda kirurgiska ingreppet i världen och har en historia som sträcker sig tusentals år bak i tiden. Ingreppet kan genomföras under hela livet men sker i stor omfattning under tidig barndom. LÄS MER
4. Patienters erfarenheter av icke-farmakologisk smärtbehandling : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Smärta är ett subjektivt fenomen som kan definieras som en personlig sensoriskt eller emotionellt obehaglig upplevelse relaterad till faktisk eller potentiell skada, där biologiska, psykologiska och sociala faktorer har betydelse. Långvarig smärta definieras som smärta vilken har pågått eller varit återkommande under mer än tre månader. LÄS MER
5. Reklamstrategi i Tre-Stegs-Takt: Melodier, meningar och minnen : En studie om hur olika reklamtekniker påverkar oss
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna uppsats granskar hur konsumenter påverkas av reklammusik och sloganer i reklamfilmer. För att få en större förståelse för dessa tekniker har tidigare forskning, samt olika psykologiska fenomen presenterats. LÄS MER