Sökning: "psykologiska frågeställningar"

Visar resultat 16 - 20 av 163 uppsatser innehållade orden psykologiska frågeställningar.

  1. 16. Ett brev utan mening? : En kvalitativ studie om det personliga brevet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Louise Lennartzon; Katarina Porth; [2022]
    Nyckelord :Rekrytering; magkänsla; intuition; arbetsliv; subjektivitet; objektivitet; intervjuareffekter; personligt brev;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en förståelse för vilken funktion det personliga brevet fyller i rekryteringsprocessen samt om det går att göra en rättvis bedömning utifrån det. Ämnet är relevant att undersöka eftersom personliga brevets funktion börjat ifrågasättas av personer inom HR och rekrytering då det inte menas uppfylla något syfte, utan ger snarare upphov till subjektiva och därmed orättvisa bedömningar. LÄS MER

  2. 17. "Åldrandet är mer än en siffra" : En kvalitativ innehållsanalys av hur äldres välbefinnande framställs i podcasts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Jasmine Jönsson; Amina Vlahovljak; [2022]
    Nyckelord :content analysis; covid-19; elderly; podcast; professional groups; well-being; covid-19; kvalitativ innehållsanalys; podcast; välbefinnande; yrkesgrupper; äldre;

    Sammanfattning : Alla människor åldras och möts av olika sociala, psykologiska och biologiska faktorer, men hur dessa kommer att påverka en människas välbefinnande är alltid individuellt. Äldres välbefinnande har nyligen påverkats av coronapandemin som på många olika sätt inneburit en förändrad tillvaro för hela befolkningen. LÄS MER

  3. 18. Socialsekreterares och HVB-personalens erfarenheter av arbete med ensamkommande barn

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Cemile Dogan; Lawen Hassan; [2021]
    Nyckelord :Unaccompanied children; municipal social workers; cultural competence; cooperation between authorities; HVB; Ensamkommande barn; socialsekreterares kompetens; kulturkompetens; samarbete mellan myndigheter; HVB;

    Sammanfattning : Syften med studien var att undersöka och få en fördjupad förståelse kring socialsekreterares kompetens i arbetet med ensamkommande barn, detta utifrån socialsekreterare och HVB- personalens perspektiv. Studien undersökte även vikten av kulturkompetens och hur samarbetet fungerade mellan aktörerna. LÄS MER

  4. 19. "Fri som en ko" : Framgångsrikt stöd i skolan enligt elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Berg; Caroline Brink; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Främjande verktyg; KASAM; NPF-diagnos; Relationer; Stöd;

    Sammanfattning : Abstract/Sammanfattning Berg, Helena & Brink, Caroline (2021). ”Fri som en ko”- Framgångsrikt stöd i skolan enligt elever med NPF. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 20. ‘’Det var ju en bra stund som jag inte kände mig som en student’’ : En kvalitativ studie om studenters upplevelser av distansundervisning i samband med Covid-19

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Zahra Farag; [2021]
    Nyckelord :Distansundervisning; Covid-19; interaktion; maktrelationer; konsekvenser; kvalitativ forskning; universitetsstudenter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka studenters upplevelser av övergången från campusbaserad undervisning till distansundervisning i samband med Covid-19. Studien är avgränsad till universitetsstudenter och tre frågeställningar formulerades: Hur upplever studenterna interaktionen med andra studenter och lärare i distansundervisningen och i relation till tidigare campusbaserad undervisning? och Hur beskriver studenterna att maktrelationer med andra studenter och lärare skiljer sig i distansundervisning från campusbaserad undervisning? samt Vilka sociala konsekvenser tillkommer med distansundervisning i samband med pandemin? För att besvara studiens frågeställningar har insamling av empirin skett genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer via programmet Zoom. LÄS MER