Sökning: "psykologiska teorier barnet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden psykologiska teorier barnet.

  1. 1. Mellan det osäkra och det tryggande : Professionellas upplevelser av det målrelaterade samverkansarbetet kring samordnade individuella planer för barn och unga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Johanna Aral; Oliver Strander; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samordnade individuella planer (SIP) är sedan 2010 en lagstadgad insats för den som behöver insatser från både vård och socialtjänst. Studiens syfte är att undersöka professionellas upplevelser av samverkansprocessen och det målrelaterade arbetet vid upprättandet av SIP för barn. LÄS MER

  2. 2. Barndomen som en metafor : En studie av Agnes von Krusenstjernas Tony växer upp och Inger Edelfeldts Breven till Nattens Drottning i psykoanalytisk belysning

    Magister-uppsats, Institutionen för litteraturvetenskap och idéhistoria

    Författare :Olga Engfelt; [2012]
    Nyckelord :Barndomens metaforik; mognadsprocess i barndomsskildringar; psykoanalysen; arketypsteori; jagtillstånd; drömtydning; intertextualitet; Agnes von Krusenstjerna; Inger Edelfeldt;

    Sammanfattning : I fokus för denna uppsats står barndomens metaforik i två litterära verk, nämligen Agnes von Krusenstjernas Tony växer upp (1922) och Inger Edelfeldts Breven till Nattens Drottning (1985). Syftet men uppsatsen är att undersöka hur uppfattningen om barndomen konstrueras och förändras i litterära verk från skilda tider. LÄS MER

  3. 3. Barns fria lek : En socialpsykologisk studie

    Kandidat-uppsats, ;

    Författare :Adelina Lami; Fitore Gerxhaliu; [2010]
    Nyckelord :Roles; identity; gender; structure unstructured; free play; preschool; Roller; identitet; genus; strukturerat ostrukturerat; fri lek; förskolan; 2-5 åringar; samspel; grupprocesser; utanförskap;

    Sammanfattning : AbstractGroup processes within the free play- in a socialpsychology perspective In our socialpsychology study we have demonstrated how children’s free play is by observing 2-5 years old children in preschool. We have also interviewed two preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. Barndomsdramat : Barndomsdiskurser och existentiella frågor i TV-dramatik för barn

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Maria Katerine Larsson; [2008]
    Nyckelord :Barndomsdiskurs; barnpublik; TV; barn-TV; TV-dramatik; barnkultur; emotionella responser; existentiella frågor; det barnkulturella fältet; populärkultur; kapital; public service; det goda barnet; det onda barnet; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Mitt syfte är att undersöka TV som barnkulturellt medium; var det befinner sig på det barnkulturella fältet, vilka emotionella responser det förmår väcka hos sin publik och hur både diskurser om barn och barndom och existentiella frågor formuleras i TV-dramatik för barn. Jag har analyserat fem TV-serier (Vi på Saltkråkan (1964), Ebba och Didrik (1990), Barnens detektivbyrå (1991), Du måste förstå att jag älskar Fantomen (1981) samt Rädda Joppe – död eller levande (1985)) med fokus på just barndomsdiskurser och existentiella frågor. LÄS MER

  5. 5. Barns upplevelse och förståelse av sin habilitering : En intervjustudie med sex barn med funktionshinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Psykologiska institutionen

    Författare :Linda Hanneberg; [2005]
    Nyckelord :Barn med funktionshinder; habilitering; intervjuer;

    Sammanfattning : Habiliteringen syftar till att främja barn med funktionshinders funktionsförmåga för att öka förutsättningarna för delaktighet i samhället. Habiliteringsplanering är ett sätt för barnet att delta i utformandet av habiliteringen. LÄS MER