Sökning: "psykosocial arbetsmiljö enkät metod"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden psykosocial arbetsmiljö enkät metod.

  1. 1. Ledarskapet – Nyckeln till hållbara förändringar och medarbetares välbefinnande? : En enkätbaserad studie om sambanden mellan ledarskap, förändringsprocesser och psykosocial arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Pernilla Sunström; Ulrika Tigerhielm; [2023]
    Nyckelord :Work environment; manager; change processes; Kotter s 8-step model; leadership; public sector; psychosocial work environment; transformative leadership.; Arbetsklimat; chef; förändringsprocesser; Kotters 8-stegsmodell; ledarskap; offentlig sektor; psykosocial arbetsmiljö och transformativt ledarskap.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Organisationer står ständigt inför nya utmaningar där anpassning är absolut nödvändig för att inte bli föråldrade eller slås ut på marknaden. I denna dynamiska process spelar både ledarskapet och medarbetarna en avgörande roll, det är dock en utmaning att genomföra hållbara förändringar. LÄS MER

  2. 2. Distansarbete eller inte distansarbete? : En kvantitativ studie om kontorsanställdas upplevelse av den psykosociala arbetsmiljön vid arbete hemifrån under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Nelander; Nina Salenius; [2022]
    Nyckelord :Teleworking; work from home; Covid-19; psychosocial work environment; demand; control; social support.; Distansarbete; arbete hemifrån; Covid-19; psykosocial arbetsmiljö; krav; kontroll; socialt stöd;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemins konsekvenser har varit många och i början av 2020 gick Folkhälsomyndigheten ut med rekommendationen att alla som kan ska arbeta hemifrån för att minska smittspridningen (Folkhälsomyndigheten 2021). Syftet med vår studie är att undersöka om den psykosociala arbetsmiljön kopplat till krav, kontroll och socialt stöd har förändrats för kontorsanställda i Sverige till följd av påtvingat distansarbete under Covid-19-pandemin och ifall dessa faktorer påverkat deras vilja att fortsätta arbeta hemifrån. LÄS MER

  3. 3. ”Vad är en god arbetsmiljö i förskolan?” : En kvalitativ studie om arbetsmiljön i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Chris Andersson; Katarina Andersson; [2019]
    Nyckelord :Workplace enviroment; preschool; physical work environment; psychosocial work environment; comprehensibility; manageability; meaningfulness; Arbetsmiljö; förskolan; fysisk arbetsmiljö; psykosocial arbetsmiljö; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: I förskolans uppdrag ingår det att tillföra en trygg och optimistisk arbetsmiljö som inkluderar alla barn och personal. Pedagogerna ska ha möjlighet att arbeta i en miljö som är hanterbar, begriplig och meningsfull. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitets påverkan på stress och den psykosociala arbetsmiljön inom vård och omsorgssektorn. : En kvantitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Nina Skantz; Sofia Östenson; [2018]
    Nyckelord :physical activity; stress; psychosocial work environment; worksite health promotion; job requirement; fysisk aktivitet; stress; psykosocial arbetsmiljö; hälsofrämjande arbetsmiljöarbete; arbetskrav;

    Sammanfattning : I vård och omsorgssektorn är sjukfrånvaron hög. Det finns många orsaker till ohälsa och i många fall är det arbetsrelaterat och de anställda har en ökad risk att drabbas av psykisk ohälsa och främst stress. Finns det en obalans i arbetslivet och kraven överstiger resurserna kan det få negativa effekter. LÄS MER

  5. 5. Kampen om arbetskraften : Hur ska organisationer attrahera morgondagens sjuksköterskor?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Charlotte Lennartsson; Sandra Malmgren; [2018]
    Nyckelord :Employer branding; ledarskap; psykosocial arbetsmiljö; Maslows behovstrappa; gränslöst arbete;

    Sammanfattning : Brist på sjuksköterskor har funnits en längre tid både i Sverige och i övriga världen, vilket är ett växande problem som behöver lösas för att organisationer ska kunna bedriva säker vård. Syftet med denna studie är därför att undersöka vad organisationer kan göra för att bli mer attraktiva som arbetsgivare för sjuksköterskor. LÄS MER