Sökning: "psykosocial arbetsmiljö lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden psykosocial arbetsmiljö lärare.

  1. 1. Sociala hierarkier - Fördelaktigt eller skadligt?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nina Stenholm; Hanna Norin; [2023]
    Nyckelord :Sociala hierarkier; Psykosocial arbetsmiljö; Krav; Kontroll; Sociala samspel; Socialt kapital; social hierarchies; psychosocial work environment; demand; control; social interaction; social capital; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine the connection between experienced social hierarchies and the psychosocial work environment aspects demands, control, social interaction and social capital among high school teachers in Sweden. The two research questions were: 1. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmiljö och ledarskap - En studie av skolledares förebyggande arbete mot stress och utbrändhet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Marie Ernstson; [2020]
    Nyckelord :Burnout; Work enviroment; sick leave; teachers; JD-R-theory; implementation theory; utbrändhet; arbetsmiljö; sjukskrivningar; lärare; implementeringsteori;

    Sammanfattning : Sjukskrivningar till följd av stress och utbrändhet ökar bland arbetstagare. Ökningen är störst bland lärare. För att tydliggöra arbetsgivares ansvar gällande psykosocial arbetsmiljö trädde den 31/3 2016 en ny arbetsmiljöföreskrift, AFS 2015:4 i kraft. LÄS MER

  3. 3. Hur farlig är floden och hur väl kan vi simma?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Åkesson; Lovisa Stéen; [2019]
    Nyckelord :Gymnasielärare; Psykosocial arbetsmiljö; KASAM; Självledarskap; Strategier.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur gymnasielärare upplever och hanterar sin psykosociala arbetsmiljö. Vidare är syftet att undersöka hur lärare använder självledarskap eller andra strategier och hur de kopplas till deras upplevelser av meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet. LÄS MER

  4. 4. ”Att vara lärare är roligt – men man känner aldrig att man räcker till!” : En kartläggning av gymnasielärares uppfattningar om sitt yrke

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Annika Pekkari; [2019]
    Nyckelord :Upper secondary school teachers; working conditions; work environment; motivation; demand-; control- and social support model; Gymnasielärare; arbetsvillkor; arbetsmiljö; motivation; krav-; kontroll- och socialt stödmodellen;

    Sammanfattning : Under år 2015 genomförde en forskargrupp vid Luleå tekniska universitet en landsomfattande undersökning av gymnasielärares arbetsvillkor. Undersökningen bestod av 57 kvantitativa- och två kvalitativa delfrågor (Parding, m. fl., 2018). LÄS MER

  5. 5. Psykosocial arbetsmiljö hos högstadielärare : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Ellinor Grundén; Rebecca Findahl; [2018]
    Nyckelord :psykosocial arbetsmiljö; högstadielärare; krav; kontroll; socialt stöd;

    Sammanfattning : Sveriges lärare upplever en stor press från olika håll och undersökningar har visat att sociala och organisatoriska faktorer i deras arbete är en stor orsak till psykisk ohälsa. Upplevelsen av det psykosociala arbetet beror på vilken nivå som individen upplever psykologiska krav, kontroll samt socialt stöd. LÄS MER