Sökning: "public service kommersialisering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden public service kommersialisering.

  1. 1. Den medialiserade slutdebatten : En kvantitativ studie av medialisering i slutdebatter och hur det skiljer sig i kommersiella medier och public service

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Albin Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Medialisering; partiledardebatter; medielogik; gestaltningsteorin; förenkling; personifiering; spelgestaltning; kommersialisering; public service; politisk kommunikation;

    Sammanfattning : In line with the growing importance of today’s media the concept of mediatization has grown. Mediatization is described as the dynamic relationship between media and politics, and the process of change that has increased the influence of media. When it comes to research about mediatization in politics, it is still a somewhat undiscovered field. LÄS MER

  2. 2. Sveriges Television : för de unga och trendiga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Rebecka Prahl; Fanny Marhaug; [2021]
    Nyckelord :Medielogik; Gomorron Sverige; Morgonstudion; Public service; Kommersialisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under år 2017 gjordes SVT:s morgonprogram Gomorron Sverige om till Morgonstudion. Det nya programmet blev bemött av blandade åsikter. För att ta avstånd från den rådande kommersialiseringen av mediesfären valde SVT att satsa på ett program som ger ett bredare perspektiv och fler infallsvinklar på nyhetsrapporteringen. LÄS MER

  3. 3. Torget som demokratisk arena : en nödvändighet eller en anakronism?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Hanna Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :demokrati; demonstration; möten; torg; gestaltning; democracy; demonstrations; public space;

    Sammanfattning : Torgen har haft en roll i demokratiseringsprocesser under hundratals år och tycks fortfarande spela en viktig roll, trots att en stor del av det politiska samtalet idag sker på internet. Inte minst har vi kunnat se detta under 2020 då stora grupper människor har gett sig ut och demonstrerat – en global pandemi till trots. LÄS MER

  4. 4. Damidrotten och den onda cirkeln : En jämförelse av public service och kommersiella etermediers sportrapportering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Rebecka Lindqvist; Simone Nathanson; [2020]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; sportjournalistik; kommersialisering; SVT; TV4;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker kommersialiseringens påverkan på sportrapportering ur ett jämställdhetsperspektiv. TV-kanalerna SVT och TV4 ligger till grund för undersökningen och deras största sportprogram Sporten och Sportnytt jämförs. LÄS MER

  5. 5. Att samla publik i ett splittrat medielandskap : Sveriges Radio P3 - Den unga kanalen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Linnéa Lissenko; [2018]
    Nyckelord :public service; sveriges radio; P3; den unga publiken; den unga kanalen; digitalisering; sociala medier; kommersialisering; konkurrens; legitimitet;

    Sammanfattning : Min uppsats undersöker hur P3 arbetar för att bevara och attrahera den unga publiken i dagens medielandskap. Genom etnografisk metod har jag kombinerat intervjuer och deltagande observationer för att förstå hur P3 arbetar i dagens medielandskap. LÄS MER