Sökning: "publik sfär"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden publik sfär.

  1. 1. "Det är bara att ha stövlar och skyddskläder för den här dyngan kan skvätta länge" : en kvalitativ studie om hur medialt uppmärksammade skandaler påverkar ett statligt ägt företag och dess anställda

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Kajsa Silfwerbrand Bendroth; [2015]
    Nyckelord :Skandal; media; statligt ägt företag; anställda; kommersialisering; politik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som studerar medialt uppmärksammade skandaler utifrån en fallstudie. Genom analyser av fem intervjuer med anställda på det statliga företaget Systembolaget, samt innehållsanalyser på artiklar från Dagens Nyheter och Aftonbladet har syftet med denna uppsats varit att undersöka vilken betydelse och funktion medierna har vid konstruerandet av en skandal, hur de framställer och prioriterar vissa aspekter av skandalen samt vilka konsekvenser detta kan få. LÄS MER

  2. 2. Vem vill aktivt söka upp reklam liksom?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Dag Thorén; Viktor Adell; [2012]
    Nyckelord :interaktivitet; fanpage; receptionsanalys; facebook; privat sfär; varumärke; reklam; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vem vill aktivt söka upp reklam liksom? Författare: Dag Thorén (med Viktor Adell) Handledare: Veselinka Möllerström Examinator: Fredrik Miegel Syfte: Att studera hur företagens närvaro tolkas i den interaktiva struktur och sociala kontext som kännetecknar facebook. Metod: Kvalitativa metoder och har använts för datainsamling. LÄS MER

  3. 3. Det demokratiska samtalet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonathan Sundqvist; Sofia Andersson; [2010]
    Nyckelord :media; bloggar; politiskt deltagande; deliberation; publik sfär; FRA; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi blev nyfikna på hur Internet formar nya former för påverkan av demokratiskt politiskt deltagande. Med denna nyfikenhet tar uppsatsen avstamp utifrån den debatt som pågick bland bloggare inför voteringen av FRA-lagstiftningen 2008. LÄS MER

  4. 4. Adresserad direktmarknadsföring - En avvägning mellan affinitet och integritet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mikaela Ridderstad; Amanda Broomé; [2009]
    Nyckelord :Adresserad direktmarknadsföring; datainsamling; affinitet; integritet och marknadsföringsetik; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : IT-teknikens utveckling aktualiserar frågan huruvida information om enskilda individer och deras konsumtionsvanor är något som företag ska kunna använda sig av i sin marknadsföring. Syftet med uppsatsen är att undersöka när, var och hur konsumenter anser att gränsen för integritetsintrång går vid adresserad direktmarknadsföring. LÄS MER

  5. 5. PL : Publikt ledarskap

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :John Bengtsson Carming; Patrik Mellin; [2000]
    Nyckelord :Business and economics; PR; ledarskap; religion; statsvetenskap; media; exponering; Pia Lindell; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företagsledare i dagens näringsliv blir alltmer synliga i såväl mediala sammanhang som i samhällsdebatten. Samtidigt som företagsledare agerar som PR-figurer för företaget, tycks PR-män mer och mer blir rådgivande aktörer åt företagsledarna. LÄS MER