Sökning: "publikens uppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden publikens uppfattningar.

  1. 1. När sport blir politik : En kvalitativ analys av de svenska sportjournalisternas förhållningssätt till politik inom sportrapportering.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Michael Dockery; Erik Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Sportjournasliter; sport; politik; nyhetsvärdering; reaktionsprocesser; publikefterfrågan;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: I och med sportjournalistikens utveckling från redaktionens “lekavdelning” till massmedias primära inkomstkälla har sportbevakningen axlat nya utmaningar, däribland huruvida den ska förhålla sig till politiken. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur sportjournalister från de största sportredaktionerna i Sverige arbetar med politik i relation till sport. LÄS MER

  2. 2. Att se sig själv i en bit tuggummi, en vampyr och en katt-tjej : Uppfattning om queerrepresentation i animerade tv-serier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Karlsson; Ronja Arnold-larsen; [2023]
    Nyckelord :Queer; Queerteori; Heteronorm; Reddit; Subreddit; Animerad tv-serie;

    Sammanfattning : Denna uppsats avhandlar queerrepresentation utifrån publikens perspektiv och kommer använda ett queerteoretiskt och receptionsteoretiskt perspektiv för att kunna fastställa en bild av hur queerrepresentation ser ut i animerade tv-serier. Metoden för detta har varit en observationsstudie på webbforumet Reddit och fyra olika animerade tv-serier. LÄS MER

  3. 3. Health Communication on TikTok : A Qualitative Study of Credibility on A Humorous Platform

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Isabelle Lid Rosenholm; [2022]
    Nyckelord :health communication; TikTok; credibility; humour; covid-19; pandemic; hälsokommunikation; TikTok; trovärdighet; humor; covid-19; pandemi;

    Sammanfattning : The video-sharing platform TikTok has gained popularity over the last few years. During the recent Covid-19 pandemic, TikTok was implemented in health communication strategies to target a younger audience. The platform's humorous and entertaining jargon is somewhat contradictory to the intentions of health communication. LÄS MER

  4. 4. Vad händer om det händer? : Projektledares och säkerhetsansvarigas syn på evenemangssäkerhet avseende publikens beteende

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Frida Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :Event safety; risk management; crowd management; audience profile; Evenemangssäkerhet; riskhantering; folkmassahantering; publikprofil;

    Sammanfattning : The aim with this study was to investigate project managers` and security officers` perceptions of event safety in large event projects regarding audience behavior. Data was collected by semi-structured interviews with ten project managers and security officers of event projects in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Nyhetsjournalistikens förändrade spelplan med förtroendet som insats : En kvalitativ publikstudie om native advertising i nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Rebecca Otterström; Valter Arnborg; [2020]
    Nyckelord :native advertising; textreklam; nyhetsmedier; förtroende; dags- och kvällspress; nyhetsjournalistik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är tvådelat; för det första syftar studien till att undersöka och förstå hur publiken resonerar kring och uppfattar native advertising i journalistisk kontext. För det andra syftar studien till att undersöka om förekomsten av native advertising i svenska nyhetsmedier påverkar publikens förtroende för nyhetsjournalistiken. LÄS MER