Sökning: "pulshöjande aktiviteter i skolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden pulshöjande aktiviteter i skolan.

  1. 1. Skolpersonalens uppfattningar av en pulshöjande fysisk aktivitetsintervention (PuLH) för elever på mellan- och högstadiet

    Master-uppsats,

    Författare :Rebecca Pedersen; [2019]
    Nyckelord :health promoting school; implementation; physical activity; qualitative methods; fysisk aktivitet; hälsofrämjande skola; implementering; kvalitativa metoder;

    Sammanfattning : En stor andel av dagens barn och ungdomar är inte tillräckligt fysiskt aktiva, vilket är oroande då det finns ett positivt samband mellan pulshöjande fysiska aktiviteter och hälsa. Insatser för att öka barn och ungdomars fysiska aktiviteter är därför viktiga, där skolan som arena har en betydande roll. LÄS MER

  2. 2. Pulsprojekt - Var, när, hur och varför? : En kvalitativ studie om genomförandet av pulsprojekt i skolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Hampus Dietrichsson; Elin Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Pulsträning; Hälsa; Pulsprojekt; Skolprestationer;

    Sammanfattning : På senare år har det blivit allt vanligare att skolor organiserar olika typer av pulsträning för eleverna, utöver den ordinarie undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Under 2017 presenterade även regeringen ett initiativ om att öka den fysiska aktiviteten i skolan, med syfte att förbättra välmående, folkhälsa och skolprestationer. LÄS MER

  3. 3. Vad tycker elever om pulsträning? : En studie om elevers upplevelser av schemalagd pulsträning i skolan

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pontus Nebaeus; [2018]
    Nyckelord :Hälsa; Inlärning; Motivation;

    Sammanfattning : Sedan starten av ett pulsprojekt i Naperville, USA, har flera skolor i Sverige börjat arbeta med pulsträning som ett sätt att öka inlärningen hos elever. Eleverna genomför pulshöjande aktiviteter i en given ansträngningsnivå som sedan ska öka koncentrationen och ge förbättrade resultat i efterföljande teoretiska lektioner. LÄS MER

  4. 4. "Skolan är en nyckelfaktor för att få barn att röra sig mer" : en kvalitativ studie om högstadielärares attityder till fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för folkhälsovetenskap

    Författare :Caroline Lindelöw; Emilia Molin; [2018]
    Nyckelord :Attitudes; health promotion; physical activity; public health; school time; secondary teachers; Attityder; folkhälsa; fysisk aktivitet; hälsofrämjande; högstadielärare; skoltid;

    Sammanfattning : En ökad mängd interventioner av fysisk aktivitet och rörelse under skoltiden, har positiva effekter på elevernas hälsa och skolresultat, samt minskar tiden som utgörs av stillasittande aktiviteter. Fysisk aktivitet är dessutom en friskfaktor för att minska risken att drabbas av vanliga folksjukdomar och skapar goda förutsättningar för folkhälsan. LÄS MER

  5. 5. En studie av hur utelektioner påverkar elevers motorik.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Stina Nilsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den senaste tidens forskning visar att dagens elever blir mer och mer stillasittande och att deras bristande motorik ger dem sämre resultat i skolan. Undersökningar har gjorts på elever som har fått pulshöjande aktiviteter och sedan haft matematik, reslutaten visar att de presterar bättre i matematik efter sin aktivitet. LÄS MER