Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att stödja flickor med autism : En intervjustudie om lärares erfarenheter
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Autism är en samlingsdiagnos som innefattar bland annat svårigheter med socialt samspel, repetitiva beteenden och en ökad känslighet för sinnesintryck. Fler pojkar än flickor diagnostiseras inom autismspektrumet. LÄS MER
2. Tvärprofessionellt teamarbete inom den skolsociala jurisdiktionen - En kvantitativ studie om den skolkurativa professionen utifrån platsannonser
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Cross-professional teamwork has, according to prior studies, especially within human service organizations, shown to be a recurring theme, seemingly with the aim to provide a holistic approach to clients. Within school social work, such approaches are found to accommodate school pupils' complex problems that often go beyond one singular professional’s knowledge base. LÄS MER
3. Hälsoundervisning i Sverige och Finland : ett elevperspektiv
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Det har lyfts oro nationellt och internationellt för barn och ungas hälsa. Eftersom kunskaper om hälsa har visats hänga ihop med individers hälsa finns det ett behov att forska mer om hur hälsoundervisning bör organiseras. LÄS MER
4. Hästunderstött lärande för elever med problematisk skolfrånvaro : erfarenheter från svenska hästverksamheter
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and HealthSammanfattning : Many pupils today struggle with attending school regularly. For some pupils, the school absence become a major issue that can cause severe consequences for development of their knowledge and social skills. LÄS MER
5. Elevhälsa-ett tillsammansarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien förväntas bidra med kunskap om hur samarbete i elevhälsoteam kan gestaltas och framhålla vilka faktorer som främjar samarbete i elevhälsoteam. Genom ökad kunskap och förståelse kan bättre förutsättningar skapas för att hantera utmaningar och för att utveckla ett fungerande samarbete. LÄS MER