Sökning: "pupil health"

Visar resultat 6 - 10 av 112 uppsatser innehållade orden pupil health.

  1. 6. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Thérèse Lindberg; Emilia Liebendörfer; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; physical education; dicipline; Idrott; gymnastik; Läroplan; läroplansteori; fostran; diskursanalys; idrott och hälsa; skolidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER

  2. 7. Samverkan mellan olika aktörer gällande barn med psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Hadi; Doa Fayad; [2023]
    Nyckelord :Children; Collaboration; mental health; school; social services; pupil welfare; youth; Barn; elevhälsa; samverkan; skolan; socialtjänst; unga; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ökar psykisk ohälsa frekvent, särskilt bland barn och unga som aldrig förr. Det är en komplex samhällsutmaning i Sverige som kräver oerhört mycket resurser, tvärvetenskapliga kunskaper från flera professioner samt insatser från flera aktörer. LÄS MER

  3. 8. FRIYTAN PER ELEV, EN PLATS FÖR LEK OCH UTEVISTELSE ELLER SPRIDNING AV COVID-19? En studie av sambandet mellan den fysiska planeringen av skolans utemiljö och covid-19 i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennica Toresson; [2022-02-08]
    Nyckelord :Sweden; Swedish municipalities; COVID-19; spatial planning; open space per pupil; resiliency; spread of infection;

    Sammanfattning : In Sweden, some municipalities have been hit considerably harder than others by COVID-19. A deeper understanding of this variance can have significant health-promoting and economic implications and can help to increase resiliency. LÄS MER

  4. 9. Att organisera specialpedagogisk verksamhet : En intervjustudie om hur rektorer beskriver arbetet med specialpedagogiska praxisgemenskaper och autonomi i grundskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Friedrich Eklund; [2022]
    Nyckelord :communities of practice; autonomy; organizational culture; principal; SENCO; special needs education practice; praxisgemenskaper; autonomi; organisationskultur; specialpedagogisk verksamhet; rektor; specialpedagog;

    Sammanfattning : Principals within the Swedish school system have a rather extensive mission, where they lead the inner work of the school, including the organization of how the school work with special needs education. With that said, principals play a very important part when it comes to creating communities of practice, a practice where the pedagogues can participate according to culture standards and within special activities in relation to the special needs education. LÄS MER

  5. 10. Elevhälsan från insidan : En kvalitativ studie av elevhälsans salutogena och förebyggande förändringsarbete

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Soxbo; [2022]
    Nyckelord :special education; pupil health care teams; professions; interviews; observations; organizational learning; salutogenic and preventively work of changee;

    Sammanfattning : All schools must have access to a pupil health care team where dilemmas that arise in pedagogical practice must be treated with the aim of preventing students from getting into school difficulties. Pupil health care teams must have access to multiple professions who, based on their professional perspective, must nuance the perceived problem and find a consensus on how this should be handled in the best way. LÄS MER