Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från elev till medborgare : En läromedelsanalys av hur demokratiuppdraget framställs i läromedel för samhällskunskapsämnet åk 4–6

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Citizenship Education; civics; grades 4–6; Läromedel; demokratiuppdraget; samhällskunskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Students should be given the opportunity to learn about, through, and for democracy in order to be able to act in the present and the future. In the subject of social studies, students should be given the opportunity to develop factual knowledge about democracy, and this should be done through democratic methods. LÄS MER

  2. 2. Den svenska berättelsen om alternativ utbildning. En kritisk diskursanalys av alternativ utbildning i svensk media.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Hedda Ståhl; [2022]
    Nyckelord :Alternative education; Homeschooling; Distance education; Critical discourse analysis; Media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Homeschooling and distance education have had a tricky past in Sweden. During the Covid-19 pandemic lockdowns people were made to work/study from home in a capacity they had never tried before. This opened the Swedish eyes to the pros and cons of alternative education. LÄS MER

  3. 3. Textsamtal utifrån samtalsmodellen "Jag undrar" : Implementering av Aidan Chambers samtalsmodell vid textsamtal innom svenskämnet i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Nathalie Amin; Tara Jaddo; [2022]
    Nyckelord :Text talk; Aidan Chambers talk approach; ” Tell me”; Reading skills; Literary Transfer Competence; Performance Competence and Exploratory Talk; Textsamtal; Aidan Chambers samtalsmodell; ”Jag undrar”; läskompetens; literary transfer competence; performanskompetens och utforskande tal;

    Sammanfattning : During our four years as teacher students we have identified a lack within pupil’s text discussions. We have noticed that these discussions do not promote pupils’ abilities to think, reflect and to be critical against a text. In our and Aidan Chambers opinions, this is a very important aspect to develop within the education. LÄS MER

  4. 4. Narrativ skrivkompetens i årskurs sex : Analys och bedömning av elevtexter ur ett genrepedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreas Bjarneborg; [2021]
    Nyckelord :narrative; writing competence; systemic functional linguistics; genre pedagogy; berättande text; skrivkompetens; systemisk-funktionell lingvistik; genrepedagogik;

    Sammanfattning : This essay analyzes the written narrative competence of some pupils in the sixth year of Swedish primary school. Using an assessment tool rooted in the genre pedagogy that stems from systemic functionals linguistics view on language, the author provides a situated picture of the current narrative competence of the previously mentioned pupils through a genre pedagogic perspective. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse, hörförståelse eller förståelse av skriven text : vad har de extra anpassningarna för roll i de nationella proven och vad är det vi prövar?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Denise Wiklund; Lena Svensson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; reading disabilities; additional adjustments; national test; reading comprehension; listening comprehension; comprehension of written text; validity; Dyslexi; lässvårigheter; extra anpassningar; nationella prov; läsförståelse; hörförståelse; förståelse av skriven text; validitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva lärares syn på tillgång till extra anpassningar vid ordinarie läsförståelseundervisning gentemot vid nationella provens läsförståelsedelar i svenska, årskurs 6, för elever i lässvårigheter. Vidare syftade även studien till att undersöka hur lärare tolkar begreppen läsförståelse respektive hörförståelse samt huruvida de anser att man kan pröva flera förmågor (avkodning och förståelse) i samma prov. LÄS MER