Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Från elev till medborgare : En läromedelsanalys av hur demokratiuppdraget framställs i läromedel för samhällskunskapsämnet åk 4–6
Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Students should be given the opportunity to learn about, through, and for democracy in order to be able to act in the present and the future. In the subject of social studies, students should be given the opportunity to develop factual knowledge about democracy, and this should be done through democratic methods. LÄS MER
2. Den svenska berättelsen om alternativ utbildning. En kritisk diskursanalys av alternativ utbildning i svensk media.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Homeschooling and distance education have had a tricky past in Sweden. During the Covid-19 pandemic lockdowns people were made to work/study from home in a capacity they had never tried before. This opened the Swedish eyes to the pros and cons of alternative education. LÄS MER
3. Textsamtal utifrån samtalsmodellen "Jag undrar" : Implementering av Aidan Chambers samtalsmodell vid textsamtal innom svenskämnet i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : During our four years as teacher students we have identified a lack within pupil’s text discussions. We have noticed that these discussions do not promote pupils’ abilities to think, reflect and to be critical against a text. In our and Aidan Chambers opinions, this is a very important aspect to develop within the education. LÄS MER
4. Narrativ skrivkompetens i årskurs sex : Analys och bedömning av elevtexter ur ett genrepedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay analyzes the written narrative competence of some pupils in the sixth year of Swedish primary school. Using an assessment tool rooted in the genre pedagogy that stems from systemic functionals linguistics view on language, the author provides a situated picture of the current narrative competence of the previously mentioned pupils through a genre pedagogic perspective. LÄS MER
5. Läsförståelse, hörförståelse eller förståelse av skriven text : vad har de extra anpassningarna för roll i de nationella proven och vad är det vi prövar?
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva lärares syn på tillgång till extra anpassningar vid ordinarie läsförståelseundervisning gentemot vid nationella provens läsförståelsedelar i svenska, årskurs 6, för elever i lässvårigheter. Vidare syftade även studien till att undersöka hur lärare tolkar begreppen läsförståelse respektive hörförståelse samt huruvida de anser att man kan pröva flera förmågor (avkodning och förståelse) i samma prov. LÄS MER