Sökning: "pupil text analysis"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden pupil text analysis.

  1. 11. Specialpedagogiska perspektiv som framträder i åtgärdsprogram : En studie av åtgärdsprogram för elever som är i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna-Stina Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Action program; special educational perspective; elementary school F-6; text analysis; reading and writing difficulties.; Åtgärdsprogram; specialpedagogiska perspektiv; grundskola F-6; textanalys; läs och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : The goal of this study is to analyze a number of IEP: s in order to determine how these are constructed for students with read and write difficulties. In order to do so, I am going to analyze some action programs to determine which special educational theory that is the most common, based on the theories of Claes Nilholm. LÄS MER

  2. 12. ”Bara till viss del anpassad”En undersökning av bedömningsanvisningarna till de nationella skrivproven i gymnasieskolans svenskämne

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellinor Eriksson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The national exams in Swedish are carried out every year. The tests are accompanied by assessment materials which aim to support and guide the teachers on how to assess the student texts. The aim of both the test and the assessment materials is to work for a fair assessment for all pupils. LÄS MER

  3. 13. Kvaliteter i elevtexter : Att skriva med olika verktyg i årskurs 2

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Wallgren; [2017]
    Nyckelord :relief theory; tablet; writing tools; early school years; student text; narrative text; reliefteori; surfplatta; skrivverktyg; tidiga skolår; elevtext; berättande text;

    Sammanfattning : Abstract The aim of the study was to investigate the quality of pupils’ narrative texts written either by hand or on a tablet. The questions concern which structures are characteristic of the texts as a whole and what is distinctive about hand-written texts and those written on a tablet. LÄS MER

  4. 14. Från E till A i samma text : Hur sju svensklärares och fem svensklärarstudenters bedömning av en elevtext varierar i helhet och detalj.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alexandra Alexandersson; [2017]
    Nyckelord :assessment variation; writing discourses; statistical analysis; theory-steered thematic analysis; teachers; student teachers; Bedömningsvariation; skrivdiskurser; statistisk analys; teoristyrd tematisk analys; lärare; lärarstudenter;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how Swedish teachers and student teachers of Swedish vary in their assessment of a pupil’s text, in judging both the text as a whole and its parts. In the study the informants were asked to assess a pupil’s text (a text presenting an argument) from the national examination in Swedish 1 with the aid of an assessment matrix and then complete a questionnaire assessing the text as a whole and in its parts. LÄS MER

  5. 15. "Detta här är ju både läroplanens styrka och akilleshäl"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Hilbertsson; Matilda Johansson; [2017]
    Nyckelord :fysiska funktionsvariationer; idrott och hälsa; mångfald; ämnesplan; diversity; physical education and health; physical variations; syllabus;

    Sammanfattning : Detta examensarbete redogör för huruvida ämnesplanen för idrott och hälsa 1 samt tillhörande dokument möjliggör respektive hindrar lärare att ha en mångfald av elever i idrott och hälsa-undervisningen. Syftet är att synliggöra de möjligheter och hinder som ämnesplanen i idrott och hälsa kan innebära för lärare när de ska utmana och utveckla den mångfald av fysiska funktionsvariationer som finns bland elever. LÄS MER