Sökning: "pupil text"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden pupil text.

  1. 1. Att hitta budskap i berättande texter : En interventionsstudie inspirerad av metoden Learning study om hur gruppdiskussioner kan användas i helklassundervisningen för att utveckla elevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Kellett; [2023]
    Nyckelord :: learning study; group discussions; reading comprehension; variation theory; messages in texts; learning study; gruppdiskussioner; läsförståelseundervisning; variationstoeri; budskap i texter;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to contribute knowledge on how a teacher's instruction, supported by group discussions, can be planned, implemented, and evaluated to develop pupils' ability to identify messages in narrative texts. To fulfill the purpose of the study, the following research questions were answered: What are the critical aspects when educating a selected group of pupils to develop their ability to identify messages in narrative texts? What knowledge of identifying messages in narrative texts do the pupils demonstrate before and after the instruction? How can group discussions be used in instruction to develop pupils' ability to identify messages in narrative texts? The theoretical framework of the study was variation theory, and the method used was an intervention study inspired by a Learning study. LÄS MER

  2. 2. Från elev till medborgare : En läromedelsanalys av hur demokratiuppdraget framställs i läromedel för samhällskunskapsämnet åk 4–6

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Citizenship Education; civics; grades 4–6; Läromedel; demokratiuppdraget; samhällskunskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Students should be given the opportunity to learn about, through, and for democracy in order to be able to act in the present and the future. In the subject of social studies, students should be given the opportunity to develop factual knowledge about democracy, and this should be done through democratic methods. LÄS MER

  3. 3. The effectiveness of interacting with picture books on vocabulary acquisition in an EFL classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ella Sjödin; Niam Dabbous; [2023]
    Nyckelord :“Interacting”; “Vocabulary acquisition”; “Picture books”; “English as foreign language”; “Young language learners”; “Read-aloud”;

    Sammanfattning : This research paper investigates the effectiveness of interacting with picture books on vocabulary acquisition in the young learner English as a foreign language (EFL) classroom. Recent reports show that more than half of the pupils in Swedish secondary schools do not read outside of the school environment (Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 4. När dåtiden knackar på dörren : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare använder och definierar begreppet historiemedvetande i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Beatrice Lindström; [2022]
    Nyckelord :historical consciousness; history didactics; history; teaching; middle school; grade 4–6; historiemedvetande; historiedidaktik; historia; undervisning; mellanstadiet; årkurs 4–6;

    Sammanfattning : Begreppet historiemedvetande återfinns i den inledande syftestexten för ämnet historia i grundskolan. Begreppet beskrivs vara inflätat i elevens förståelse för hur det förflutna samspelar med det nutida och ska ge eleven perspektiv på framtiden. LÄS MER

  5. 5. ”Alltså grejen är det, det som var extra anpassningar då, det har alla nu” : En kvalitativ studie om hur lärare och specialpedagoger beskriver sitt arbete med digitala verktyg för att främja skrivutvecklingen för elever i behov av extra stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vilma Melin; [2022]
    Nyckelord :digital tools; extra support; writing difficulties; writing development; Swedish education; digitala verktyg; extra stöd; skrivsvårigheter; skrivutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Den aktuella studien lyfter fram hur elever i behov av extra stöd utvecklar sitt skrivande med hjälp av digitala verktyg. Digitala verktyg är en del av undervisningen idag och blir ständigt en mer omfattande del eftersom digitaliseringen i samhället kontinuerligt utvecklas. LÄS MER