Sökning: "pupils perceptions"

Visar resultat 21 - 25 av 290 uppsatser innehållade orden pupils perceptions.

  1. 21. Lärares uppfattningar av fenomenet läsförståelse : En fenomenografisk intervjustudie på lärare som undervisar i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tove Svensson; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; conceptions; phenomenography; teaching; grade 4–6; Läsförståelse; uppfattningar; fenomenografi; undervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur lärare, som undervisar i årskurs 4–6, kan uppfatta fenomenet läsförståelse. Forskning om läraruppfattningar av läsförståelse är begränsad och fler undersökningar bör genomföras. LÄS MER

  2. 22. Teachers' perceptions and experiences of reading aloud in the early years EFL classroom.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorentina Mavriqi; Farah Alkaaby; [2022]
    Nyckelord :Reading aloud; language development; teachers’ experiences; teacher perception; motivation; benefits; discussions;

    Sammanfattning : Reading aloud can be viewed as an effective teaching strategy that allows pupils to improvetheir English language skills while also increasing their enthusiasm for learning and assistingthem in constructing their own reading paths. The purpose of this study is to investigateteachers' perceptions and experiences of reading aloud in English, as well as their opinions onthe effects that reading aloud has on pupils' language development. LÄS MER

  3. 23. Särskild begåvning i ämnet samhällskunskap : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares uppfattningar om särskilt begåvade elever i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Albin Fahgén; [2022]
    Nyckelord :civics; teachers; perceptions; gifted pupils; giftedness; samhällskunskap; lärare; uppfattningar; särskild begåvning; särbegåvning;

    Sammanfattning : I takt med att intresset för hög prestation ökat såväl nationellt som internationellt har även intresset för olika elevgruppers och elevtypers olika behov och förutsättningar ökat. En elevtyp som emellertid lyfts fram som outforskad, inte minst i en nationell kontext, är de elever som är särskilt begåvade eller särbegåvade. LÄS MER

  4. 24. Translanguaging in the English Classroom in Sweden – Friend or Foe?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Dino Kolenovic; Marija Cukalevska; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : To be able to communicate properly in English, it is necessary to develop one’s all-around communicative abilities, consequently becoming a part of an expanding world where English is the lingua franca. Previous reports have shown that too much Swedish is spoken during English lessons in school (Skolinspektionen, 2011). LÄS MER

  5. 25. Transspråkande i undervisningen : En kvalitativ studie om hur svensklärare beskriver att transspråkande implementeras i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maggie Afrem; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; second language learning; translanguaging; elementary school; multilingual pupils; language development; flerspråkighet; andraspråksinlärning; transspråkande; grundskolan; flerspråkiga elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I dagens skolor är allt fler elever flerspråkiga. De flerspråkiga eleverna bär med sig språket som en resurs i undervisningen och tenderar därmed att utveckla en djupare och bredare kunskap inom andraspråksinlärningen. LÄS MER