Sökning: "purchase intention and buying behavior."

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden purchase intention and buying behavior..

  1. 1. Sociala mediers påverkan på Generation Z : En kvantitativ studie om vad som primärt påverkar Generation Z konsumenter på sociala medier vid val av varumärke

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Frida Furst; Oliver Lindh; [2023]
    Nyckelord :Påverkar; Konsument; Varumärke; Sociala medier; Lojalitet; Generation Z;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to identify how Generation Z consumers are influenced by social media when choosing a brand, as they are the only generation that has grown up with the internet as a given. The study also aims to investigate the consumer behaviors that Generation Z have on social media. LÄS MER

  2. 2. Influencer Marketing & Impulsive Buying : A Quantitative Study On Influencer Marketing and Discount Codes Effect On Impulsive Buying and Purchase Satisfaction

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Egelbäck Starud; Elsa Claesson; [2023]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Fast Fashion; Social Media; Impulsive Buying; Consumer Behavior; Purchase Intention; Discount Codes; Time Limitation; Trust; Five-Step Purchase Decision Process;

    Sammanfattning : Influencer marketing is a new marketing strategy that has risen in popularity to be used by businesses during the last decade. Even though studies have been previously made on influencer marketing, little research has been made specifically on influencer marketing in combination with their discount codes being offered. LÄS MER

  3. 3. Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Förare; Hanna Bielke; Sara Slättberg; [2023]
    Nyckelord :Intention-beteende gap; Theory of Planned Behavior; Hållbar klädkonsumtion; Barriärer; Second hand; Upcycling; Köpprocessen; Konsumentbeteende.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Intention - beteende gapet: När intentionen förlorar sin slagkraft Seminariedatum: 11-01-2023 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i Marknadsföring, Kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare: Hanna Bielke, Ellen Förare och Sara Slättberg. Handledare: Lars Carlman. LÄS MER

  4. 4. Influencer marketing på Instagram: Påverkan på konsumenters attityd och köpintention : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Madeliene Hedin; Selicia Strindlund; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Social media marketing; Credibility; Brand attitude; Brand awareness; Purchase intention; Opinion leadership; Influencer marketing; Social media marketing; Trovärdighet; Varumärkesattityd; Varumärkeskännedom; Köpintention; Opinionsledarskap;

    Sammanfattning : Titel: Influencer marketing på Instagram: Påverkan på konsumenters attityd och köpintention utifrån trovärdighetsfaktorer, opinionsledarskap, follower/followee-ratio och sympati Nivå: C-uppsats, examensarbete inom företagsekonomi Författare: Madeliene Hedin & Selicia Strindlund Handledare: Jonas Kågström & Martin Ahlenius Examinator: Lars-Johan Åge Datum: 2022 - Maj Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur influencers trovärdighet påverkar konsumenters köpintention. Mer specifikt undersöks huruvida konsumenters attityd mot influencers påverkas utifrån follower/followee ratio, trovärdighetsfaktorer (trovärdighet, expertis och attraktivitet), opinionsledarskap samt sympati. LÄS MER

  5. 5. Returpolicys påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie kring hur olika returkomponenter påverkar konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jessica Janzén; Rebecca Rönn; [2022]
    Nyckelord :Returns; return policies; return behavior; return time; return cost; return effort; perceived risk; purchase intention; e-commerce; Returer; returpolicys; returbeteenden; returtid; returkostnad; retutansträngning; upplevd risk; köpavsikt; e-handel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur e-handelsföretags returpolicys, mer specifikt returkomponenterna returtid, returkostnad och returansträngning, kan påverka konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online. Studien utgår från tre hypoteser, vilka är: “Längre returtider resulterar i en lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online”, “Lägre returkostnader leder till lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online” samt “Lägre returansträngning medför att konsumenter upplever en lägre risk vid köp av kläder online”. LÄS MER