Sökning: "push faktor"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden push faktor.

  1. 1. Lärosäten som pull faktor. In-, utflyttning och befolkningsutveckling i svenska kommuner. : En jämförande studie av geografiska influensfält och påverkan på befolkningsutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Staffan Käck; Rickard Wikdahl; [2023]
    Nyckelord :Influensfält; push-pull; kommun; flyttmönster; befolkningsutveckling.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ska studera hur befolkningsutveckling och flyttmönster påverkas av lärosäten i Sverige. Sedan 1990-talet har andelen utbildade med högre utbildning sett en ständig ökning. Lärosäten fick med högskolereformen 1993 större frihet hur utvecklingen skulle ske. LÄS MER

  2. 2. Emigrationen från Medelstads härad 1870-1925. : En kvantitativ studie av emigrationen från Blekinge län till Danmark och Tyskland.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Tuva Alritzson; [2023]
    Nyckelord :Emigration; Medelstads härad; Denmark; Germany; class affiliation; push and pull factor; Emigration; Medelstads härad; Danmark; Tyskland; klasstillhörighet; push and pull faktor.;

    Sammanfattning : This is a study on the emigration from Blekinge County with a focus on Medelstads härad to Denmark and Germany, during the period 1870-1925. By measuring statistics on how many people emigrated from Medelstads judicial district 13 parishes to Denmark and Germany respectively the aim is. To get a new perspective on the less known emigration. LÄS MER

  3. 3. Svenska konsumenters köpbeteenden i en värld av omnikanaler

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Mäkelä; Felicia Ljungström; [2021]
    Nyckelord :Showrooming; Webrooming; Omnikanaler; handelsplatser; PPM-modellen; Business and Economics;

    Sammanfattning : I denna studie studeras svenska konsumenters användande av omnikanaler, samt vad som uppmuntrar situationella respektive avsiktliga beteenden i form av showrooming och webrooming. Konsumenters beteenden vid köp av olika produktkategorier är även ett centralt forskningsområde för uppsatsen. LÄS MER

  4. 4. Competition or Cooperation? : Using push notifications to increase user engagement in a gamified smartphone application for reducing personal CO2-emissions

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Blomkvist; [2020]
    Nyckelord :Sustainable HCI; digital behavior change interventions; gamification; user engagement; competition; cooperation; push notifications.;

    Sammanfattning : A helpful tool in forming, breaking, and maintaining habits and behaviors is a digital behavior change intervention (DBCI). These are interventions that leverage digital technologies to help their users to either take on or avoid certain behaviors. LÄS MER

  5. 5. Fotboll, en dröm eller mardröm? : Västafrikanska fotbollsspelares migration till Sverige: En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Christoffer Flink; Oscar Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Fotboll; Afrika; Migration; Push- pull;

    Sammanfattning : Inledning: Sedan Bosmandomen 1995 har antalet afrikanska fotbollsspelare som kommer till Sverige ökat. Skogvang (2008), Scott (2015) och Najarian (2015) berättar att det är ett problem med att minderåriga fotbollsspelare från Afrika luras över till Europa av ohederliga agenter för att de ska få provspela med professionella fotbollsklubbar. LÄS MER