Sökning: "push och pull motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden push och pull motivation.

  1. 1. When Flying is Inevitable : How international companies and business travelers can contribute to the transformation towards a future of sustainable aviation

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Frida Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Carbon Neutral; Business aviation; Sustainable Aviation; Sustainable Strategy; Sustainable Aviation Fuel; Hydrogen; Electric; Switzerland; Technology-Push; DemandPull.; Koldioxidneutralt; affärsflyg; hållbart flyg; hållbar strategi; hållbart flygbränsle; vätgas; elflyg; Schweiz; Technology-Push; Demand-Pull;

    Sammanfattning : This thesis emerged from a question that had been repeating itself in my head for a long period of time: If myself and the rest of the world face the fact that we are likely to keep flying for years to come for reasons somehow considered valid, how can we at the same time still contribute efficiently to achieving a more sustainable future of aviation? Based on this dilemma and focusing on the factor of impact, an actor with the power of creating a larger impact than a single individual was firstly identified. This actor also provides the perspective used in this thesis. LÄS MER

  2. 2. Vad motiverar olika generationer till att äga företag? : En studie baserad på individer i generationerna Millennials, Generation X och Baby Boomers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Olivia Nilsson; Mikaela Andersson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; the push- and pull-perspective; generations; Motivation; inre motivation; yttre motivation; push- och pull-perspektivet; generationer;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet företagare ökat i Sverige och på dagens arbetsmarknad befinner sig just nu fyra generationer. I denna studie fokuserar vi på de tre generationer som utgör den största delen av arbetsmarknaden; Millennials, Generation X och Baby Boomers. LÄS MER

  3. 3. Chinese independent travelers in the Nordic region: A netnographic study of tourist motivation

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Siheng Chen; [2021]
    Nyckelord :tourist motivation; Chinese independent travelers; push-pull theoretical model; netnographic study;

    Sammanfattning : This study investigated the travel motivation of Chinese travelers who chose the Nordic region as a travel destination. The main methodology adopted in this study is netnography, and the main theoretical framework applied is the push-pull model, as it is suitable to work out my research question. LÄS MER

  4. 4. Simbubblan spricker : En kvalitativ studie av avslutsprocessen och varför elitsatsande simmare slutar simma

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Dylan Saleh; [2021]
    Nyckelord :Drop-out; Swimming; Sports high school; Elite sports; Talent development; Avhopp; Simning; Avslutsprocess; Idrottsgymnasium; Elitidrott; Talangutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka före detta elitsatsande simmares upplevelse av idrottsgymnasium och förstå avslutsprocessen i att sluta med elitsatsningen. För att besvara detta baseras studien på tolv intervjuer med elitsatsande simmare som ingått i idrottsgymnasium men valt att hoppa av under gymnasietiden eller inom två år efter examen. LÄS MER

  5. 5. Att göra karriär utomlands : Motivation bland svenska expatriater

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Sperl; [2020]
    Nyckelord :Företagsekonomi; expat; expatriat; expatriate;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka varför svenskar väljer att göra karriär utomlands. Teorierna som används är push and pull modellen, kulturell intelligens, expectancy-value samt ett för studien skapat teoretiskt ramverk angående anpassning. LÄS MER