Sökning: "push pull företagande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden push pull företagande.

  1. 1. Värt att vara värd? : En kvantitativ studie om Mega-sport events påverkan på destinationsbild och reseintention hos svenska sportintresserade personer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Daniel Svensson; Olle Spetz; [2022]
    Nyckelord :Mega-sport event; nation branding; destination image; push and pull factors; Mega-sport event; nation branding; destinationsbild; push och pullfaktorer;

    Sammanfattning : This study aims to create a greater understanding of how mega-sports events can be used as a means of nation branding to influence the destination image and travel intention of the host nation. In this thesis, the authors, through a deductive approach and a quantitative research strategy, conducted a survey of Swedish people interested in sports. LÄS MER

  2. 2. Chinese independent travelers in the Nordic region: A netnographic study of tourist motivation

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Siheng Chen; [2021]
    Nyckelord :tourist motivation; Chinese independent travelers; push-pull theoretical model; netnographic study;

    Sammanfattning : This study investigated the travel motivation of Chinese travelers who chose the Nordic region as a travel destination. The main methodology adopted in this study is netnography, and the main theoretical framework applied is the push-pull model, as it is suitable to work out my research question. LÄS MER

  3. 3. Påverkan av spelreklam och internetspelande på konsumenter i en digitaliserad marknad : En deduktiv studie om konsumenters uppfattning av den förändrade spelmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Simon Carlhammar; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Marknaden för spel om pengar har förändrats kraftigt de senaste åren som följd avdigitalisering av branschen. Detta har tillfört nya möjligheter för spelbolag att marknadsförasig samt att erbjuda en lättillgänglig och användarvänlig tjänst för konsumenter vilket har letttill ökade bekymmer angående problemspelande där marknadsföringen i synnerhet harhamnat i fokus. LÄS MER

  4. 4. Tardy for the party or just fashionably late?: Empirical studies of Swedish consumers' switching intentions and Swedish e-commerce firms' reactions to Amazon's entry into the domestic market

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Andrea Mattsson; Alice O'Connor; [2020]
    Nyckelord :Competitive dynamics; MNE; Market entry; Consumer switching behaviour; Amazon;

    Sammanfattning : This thesis investigates how the news of Amazon's entry into the Swedish market has been received by Swedish consumers and e-commerce firms. This is of theoretical value to the growing research field examining market entries of digital multinational enterprises, as well as a unique empirical phenomenon considering Amazon's global influence, the e-commerce market's importance to the Swedish economy and the distinctiveness of Swedish e-commerce consumers. LÄS MER

  5. 5. Entreprenörens val - : Valet mellan att starta eget företag eller bli egenanställd

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Ludvigsson; Johanna Halonen; [2020]
    Nyckelord :Entrepreneurship; Entrepreneur process; Business owner; Umbrella contractor; Entreprenörskap; Entreprenörskapsprocessen; Egenanställning; Företagare;

    Sammanfattning : I denna induktiva studie undersöker vi vad som styr valet mellan att bli egenanställd eller starta ett eget företag. Personer kan välja att verka som egenanställd baserat på sin hobby eller passion utan att starta ett eget företag. LÄS MER