Sökning: "pygmalioneffekten"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet pygmalioneffekten.
1. Förväntningar och pygmalioneffekten i svensk skola En kvalitativ undersökning i hur lärare ser på förväntningar och pygmalioneffektgen
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Förväntningar i skolan är ett viktigt ämne på grund av pygmalioneffekten som innebär att om någon förväntar sig ett visst utfall så finns det större chans att det utfallet således blir verklighet. För skolan innebär det att om en lärare har låga förväntningar på en elev finns det större chans att eleven presterar sämre. LÄS MER
2. "Det blir att det finns rätt förustättningar" : En kvalitativ studie om hur slöjdlärare agerar i undervisningen för att motivera sina elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Slöjd i skolan beskrivs oftast som ett ämne som eleverna uppskattar och där de flesta känner motivation, det är vanligt att eleverna själva beskriver ämnet som roligt. Under en slöjdlektionkan det ändå förekomma elever som sitter sysslolösa och utan motivation till att slöjda. LÄS MER
3. Motiverande samtal. En möjlig väg mot ökad prestation i bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Inom skolan möter läraren elever av alla de slag, elever med varierande bakgrund och erfarenheter. De som känner sig bekväma i skolans vardag och de som inte gör det, samt de som är motiverade och de som är omotiverade. Motiverande samtal är ett verktyg som används bl.a inom sjukvården och behandling av olika sorters missbruk. LÄS MER
4. Skolans genusmedvetenhet : En kvalitativ textanalys av skolans pojkkris
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This research aims to highlight how the ‘boy-crisis’ affects the identities and results of boys in Swedish schools. Therefore, reasons, consequences and possible solutions are investigated in this study. LÄS MER
5. "Hon är en pojk-flicka" : Barns tankar om manligt och kvinnligt i Disneyfilmerna Herkules och Modig.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Denna studie behandlar genus i Disneyfilmer. Syftet med studien var att undersöka hur pojkar och flickor i åldern 10-12 år talar om manligt och kvinnligt med utgångspunkt i Disneyfilmerna Herkules (1997) och Modig (2012), två populära filmer bland barnen på fritidshemmet. LÄS MER