Sökning: "quality improvement relationship"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden quality improvement relationship.

  1. 1. Patienters upplevelser av vårdrelationer vid endometrios : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Joanna Bartley; Rebecka Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Communication; Endometriosis; Healthcare professionals; Patient experience; Patient-healthcare professional relationship; Endometrios; Hälso- och sjukvårdspersonal; Kommunikation; Patienters upplevelser; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund Endometrios är ett kroniskt sjukdomstillstånd som kan ge diffusa symtom som exempelvis svår menstruationssmärta, smärta vid samlag, fatigue och nedsatt fertilitet. Att leva med endometrios kan påverka individens fysiska, psykiska, sociala och existentiella välbefinnande i olika grad. LÄS MER

  2. 2. Ekonomisk tillväxt, Miljöförstöring och Miljöskatt : En undersökning utifrån teorin om miljö Kuznets kurva (EKC)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ava Shahsavari; [2023]
    Nyckelord :Carbon dioxide; carbon emissions; gross domestic product GDP ; environmental Kuznets-curve EKC ; G10-industrial countries; Koldioxid CO2 ; koldioxidutsläpp; bruttonationalprodukt BNP ; miljö kuznets kurva EKC ; G10-Industriländer;

    Sammanfattning : Pollution is one of humanity's most pressing problems. Although there are many types of pollution, air pollution is one of the main causes of global warming. LÄS MER

  3. 3. Quality from the perspective of the internal customer : Internal service experience in a manufacturing industry company

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Stina Enblom; Silvia Padovan; [2023]
    Nyckelord :customer experience; service quality; internal service quality; service profit chain; customer satisfaction; internal customer satisfaction; customer perceived value; kundupplevelse; servicekvalitet; intern servicekvalitet; service profit chain; kundnöjdhet; intern kundnöjdhet; customer perceived value;

    Sammanfattning : För att förbättra servicekvaliteten är kartläggning och mätning av kundupplevelse en viktig del av förbättringsarbetet. Detta är mestadels studerat ur den externa kundens perspektiv, och inte lika ofta ur den interna kundens. LÄS MER

  4. 4. Ett Högre syfte och attraktiv kvalitet i systematiskt kvalitetsarbete : En fallstudie av en kommunal verksamhet som mottagit en kvalitetsutmärkelse

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Gulli Saeidyfar; Johanna Apell; [2023]
    Nyckelord :Attractive quality; committed leadership; higher purpose; employee commitment; continuous improvement; leading change; Total Quality Management TQM ; Attraktiv kvalitet; engagerat ledarskap; högre syfte; medarbetarengagemang; ständiga förbättringar; förändringsledning; offensiv kvalitetsutveckling TQM ;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att medarbetarengagemang är viktigt för att nå framgång i kvalitets- och förbättringsarbete. Vikten av ett högre syfte lyfts som en stark drivkraft för att uppnå förändring och resultat. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap och ISO 9001 : En studie om ledarskapets betydelse för kvalitetsledningssystemet ISO 9001 

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emilia Carleson; Tara Shohani; [2023]
    Nyckelord :ISO 9001; leadership; quality management system; management commitments; quality management principles; TQM; certification and continuous improvement.; ISO 9001; ledarskap; kvalitetsledningssystem; ledningens åtaganden; kvalitetsledningsprinciper; offensiv kvalitetsutveckling; certifiering och ständiga förbättringar.;

    Sammanfattning : Kvalitetsledningssystemet ISO 9001 kan användas för att arbeta med förbättringar, men har genom åren fått kraftig kritik. Studier visar att för att en verksamhet eller organisation ska lyckas med förbättringsarbetet är ledningens engagemang och agerande helt avgörande om förbättringsarbetet blir lyckat eller inte. LÄS MER