Sökning: "queer perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden queer perspektiv.

  1. 1. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Grund; Josefin Zakariasen; [2024]
    Nyckelord :Hen; icke-binär; genus; normalitet; könsidentitet; Månne; Kivi; sociokulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Queering the Normal? : An intersectional study of gender identities and roles in the Late Iron Age cemeteries at Lovö, Sweden

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Leticia Tate; [2024]
    Nyckelord :Archaeology; Gender Studies; Queer Theory; Cemeteries; Burials; Iron Age; Scandinavia; Grave Goods; Intersectionality; Lovö; Identity; Arkeologi; genusvetenskap; queerteori; kyrkogårdar; begravningar; järnåldern; Skandinavien; gravgods; intersektionalitet; Lovö; identitet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyse the relationship between grave goods and the identity of buried individuals. The interpretation of sex and gender, as well as gendered grave goods in Late Iron Age Scandinavia, is of a particular focus. LÄS MER

  3. 3. "It's not my fault you don't like girls!" : En queer läsning och mottagandeanalys av Will Byers i Stranger Things

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Erica Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Stranger Things; Will Byers; Twitter; queerteori; queer läsning; queerkodning; queerbaiting; mottagandeteori;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att analysera hur rollfiguren Will Byers porträtteras som queer i Matt och Ross Duffers Stranger Things, samt att undersöka skaparnas intention med rollfiguren och hur seriens fans har mottagit Will och diskuterat rollfiguren på Twitter. Uppsatsen utgår ifrån queerteoretiska perspektiv och analyserar Will utifrån en queer läsning. LÄS MER

  4. 4. Eunuchs in Matthew 19:12 : a study in the history behind the eunuch logion and itspossible implications

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Anna Galvina; [2023]
    Nyckelord :Eunuchs; The gospel of Matthew; gender; queer theology; celibacy; masculinity studies; historicalcritical; eunucker; Matteus evangeliet; genus; queer teologi; celibatet; maskulinitets studier; historiskkritisk;

    Sammanfattning : I denna studie ifrågasätter jag tolkningar av Matteus 19:12, som påstår att versen och dess användning av ordet “eunuck” (εὐνοῦχος) förespråkar celibatet - antingen som en ideal eller alternativ till äktenskapet. Detta gör jag genom en studie av både historiska och bibliska bakgrundsfaktorer - främst identiteter, socio-politiska roller och andra aspekter av eunucker i antiken. LÄS MER

  5. 5. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER