Sökning: "queerpedagogik"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet queerpedagogik.

  1. 6. Vem får lov? En etnologisk undersökning av queerdans

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Elsa Stålner; [2013-02-18]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vem får lov? undersöker queerdans som nutida fenomen inom pardansen i Sverige och med utgångspunkt i Judith Butlers queerteori diskuteras queerdans som aktiv-ism, gruppgemenskap och utveckling av danstraditioner. Utifrån fem intervjuer med danslärare som praktiserar queerpedagogik inom olika dansgenrer undersöks queerdansen i ett jämförande perspektiv med annan pardans vad gäller deltagar-skaran, pedagogiken och det faktiska dansandet. LÄS MER

  2. 7. På väg mot en ny sex- och samlevnadsundervisning – med utgångspunkt i en queerpedagogisk teoriutveckling

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Simon Ceder; [2010]
    Nyckelord :ackommodation; performativitet; poststrukturalism; queerpedagogik; sex- och samlevnadsundervisning; subversivitet; teoriutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utveckla sex- och samlevnadsundervisningen med hjälp av queerpedagogiska teoretiska synteser. Resultaten från teoriutvecklingen är följande: - Queerteoretikern Butlers begrepp subversivitet kopplas till Piagets begreppspar ackommodation/assimilation. LÄS MER

  3. 8. Normkritisk pedagogik på normativ grund : En analys av arbetsmaterialet Möte med människor från andra kulturer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Emil Dahlström; [2008]
    Nyckelord :Anti-oppressive pedagogy; multiculturalism; queer; pedagogy; culturalization; cultural competency; cultural sensitivity; Mångkultur; normkritik; queerpedagogik; pedagogik; kulturalisering; kulturkompetens;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to analyze how society is constructed in the workbook Möte med människor från andra kulturer, a popular material within the “cultural competency” industry. The analysis has largely been carried out from the perspective of a pedagogy against oppression as it has been outlined by Kevin Kumashiro. LÄS MER

  4. 9. Under konstruktion? Om likabehandlingsarbete och heteronormativitet i Malmös högstadieskolor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Norlin; [2007]
    Nyckelord :heteronormativitet; högstadiet; lärare; queerpedagogik; skolan; likabehandling; heteronormativity; upper secondary school; teachers; queer pedagogy; homophobia; Gender studies; Genusvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur Malmös högstadieskolor arbetar mot homofobi och heteronormativitet. Uppsatsen utgår från ett queerteoretiskt perspektiv och materialet består av två enkäter bland lärare och skolledare på sammanlagt tretton skolor. LÄS MER