Sökning: "queerpedagogik"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet queerpedagogik.
6. Vem får lov? En etnologisk undersökning av queerdans
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Vem får lov? undersöker queerdans som nutida fenomen inom pardansen i Sverige och med utgångspunkt i Judith Butlers queerteori diskuteras queerdans som aktiv-ism, gruppgemenskap och utveckling av danstraditioner. Utifrån fem intervjuer med danslärare som praktiserar queerpedagogik inom olika dansgenrer undersöks queerdansen i ett jämförande perspektiv med annan pardans vad gäller deltagar-skaran, pedagogiken och det faktiska dansandet. LÄS MER
7. På väg mot en ny sex- och samlevnadsundervisning – med utgångspunkt i en queerpedagogisk teoriutveckling
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utveckla sex- och samlevnadsundervisningen med hjälp av queerpedagogiska teoretiska synteser. Resultaten från teoriutvecklingen är följande: - Queerteoretikern Butlers begrepp subversivitet kopplas till Piagets begreppspar ackommodation/assimilation. LÄS MER
8. Normkritisk pedagogik på normativ grund : En analys av arbetsmaterialet Möte med människor från andra kulturer
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : The aim of this study has been to analyze how society is constructed in the workbook Möte med människor från andra kulturer, a popular material within the “cultural competency” industry. The analysis has largely been carried out from the perspective of a pedagogy against oppression as it has been outlined by Kevin Kumashiro. LÄS MER
9. Under konstruktion? Om likabehandlingsarbete och heteronormativitet i Malmös högstadieskolor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur Malmös högstadieskolor arbetar mot homofobi och heteronormativitet. Uppsatsen utgår från ett queerteoretiskt perspektiv och materialet består av två enkäter bland lärare och skolledare på sammanlagt tretton skolor. LÄS MER