Sökning: "queerteori förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden queerteori förskola.

  1. 1. Bland hjältar och hjältinnor : En studie av könsnormativitet i bilderböcker för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Lunderquist; Lisa Alexandersson; [2022]
    Nyckelord :bilderböcker; förskola; genusteori; kön; normer; normkritik; performativitet; queerteori;

    Sammanfattning : Utifrån vår erfarenhet råder det en övervägande könsnormativitet i den litteratur som riktar sig till barn och som används i förskolans verksamhet. Forskning visar att litteraturen i förskolan bland annat fungerar som ett verktyg i barns identitetsskapande och att förskollärare via litteraturen reproducerar normer inför barnen. LÄS MER

  2. 2. Är alla med? : En kritisk diskursanalys av förskolans läroplan samt förskolorsdokumentation mot diskriminering och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kim Sundesten Beckman; [2020]
    Nyckelord :diskriminering; diskursanalys; förskola; kränkande behandling; kön; könsidentitet; könsuttryck; queerteori; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskolan skall vara en trygg verksamhet där barns utveckling skall främjas. Arbetet styrs bland annatgenom förskolans läroplan Lpfö-18 (Skolverket, 2018) som tydliggör att förskolans utbildning skaförmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna. LÄS MER

  3. 3. Heteronormen i förskolan : En kvalitativ innehållsanalys av förskolors planer motdiskriminering och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Holmvall; Malin Nordin; [2019]
    Nyckelord :Diskriminering; Förskola; HBTQ; Heteronormen; Kränkande behandling; Queerteori;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i queerteori och dess problematisering av heteronormativitet så har vi med enkvalitativ innehållsanalys analyserat hur svenska förskolor beskriver sitt främjande och förebyggandearbete i planen mot diskriminering och kränkande behandling. Detta gjordes med en avgränsningutifrån diskrimineringsgrunderna sexuell läggning och könsidentitet/könsuttryck. LÄS MER

  4. 4. Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig?En kvalitativ studie om barns förmedlande av sårbarhet på en förskoleavdelning och förskollärarnas bemötande av detta

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennie Algotsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Får jag gråta oavsett vilket kön ni tilldelar mig?” är en kvalitativ studie på en förskoleavdelning om hur barns sårbarhet tar sig uttryck samt hur personalen bemöter barns sårbarhet. Studien gjordes med hjälp av observationer och fältintervjuer. LÄS MER

  5. 5. "Måste man vara kille eller tjej? Eller kan man identifiera sig som något mitt emellan eller som ingenting? " : en kvalitativ studie om hur pedagoger talar om könsnormer i bilderboken

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Denise Iivonen Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :Bilderboken; könsnormer; genus; kön; förskola; pedagoger; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; queerteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma pedagoger inom förskolans kontext talar om könsnormer i bilderboken. Syftet konkretiserades i följande frågeställningar: Hur framställs bilderbokens värde för samtal om könsnormer? och hur konstruerar pedagogerna kön i sina berättelser om hur de läser bilderböcker tillsammans med barnen? Arbetet utgår från socialkonstruktionism och queerteori, begreppen genus, kön och könsnormer är också centrala. LÄS MER