Sökning: "rädsla med engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden rädsla med engelska.

  1. 1. Villkorad syskonkärlek : Om upplevelsen av att växa upp som biologiskt barn i familjehem

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Lina Bergelt; Sara Hägglöf; [2023]
    Nyckelord :Foster home; Foster care; Foster home care; Biological child; Birth child; Foster sibling; Social work; Social child welfare; Social services; Familjehem; Fosterhem; Familjehemsvård; Biologiskt barn; Fosterbarn; Familjehemssyskon; Socialt arbete; Social barnavård; Socialtjänsten;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa idag vuxna biologiska barns erfarenheter och upplevelser av att ha vuxit upp i familjehem samt bidra med kunskap och förståelse kring huruvida samhälleliga stödfunktioner stod i proportion till upplevda behov. Studien utgår från en kvalitativ ansats vars empiri inhämtats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. En studie om hur förskollärare arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader, för att bidra till kulturell jämlikhet, inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marika Brodin; Jonna Snell; [2022]
    Nyckelord :det sociokulturella perspektivet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mediering; mångkulturalitet; mångkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare, yrkesverksamma på mångkulturella förskolor, arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader för att bidra till kulturell jämlikhet inom förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvalitativ studie där vi intervjuade två förskollärare från två skilda avdelningar på en förskola i en mellanstor stad. LÄS MER

  3. 3. Språkängslan hos grundskoleelever som läser engelska som främmande språk : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lynn Cafferky; Josefin Johnsson; [2022]
    Nyckelord :språkängslan; främmandespråksinlärning; engelska; grundskola;

    Sammanfattning : Vikten av att utveckla engelskkunskaper betonas såväl i de övergripande målen och riktlinjerna i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, som i kursplanen för engelskämnet (Lgr 11 2019). Forskarna Horwitz, Horwitz och Cope (1986) har identifierat en situationsspecifik typ av språkängslan vid inlärning av främmande språk, främmandespråkängslan, vilket kan beskrivas utifrån de tre typerna kommunikationsoro, testängslan samt rädsla för negativ utvärdering. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om elevers talängslan i engelska i årskurs 4-6 : Definitioner, orsaker och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lynn Cafferky; Josefin Johnsson; [2022]
    Nyckelord :språkängslan; talängslan; främmandespråksinlärning; engelska; grundskola; lärarperspektiv; orsaker; strategier;

    Sammanfattning : Ängslans potentiella risk att påverka elevers inlärning av ett nytt språk gör det till ett fenomen som lärare behöver ha i åtanke när de utformar sin engelskundervisning. Studier som undersökt elevers ängslan inom språkinlärningen utgår i många fall från ett elevperspektiv (t.ex. LÄS MER

  5. 5. Vilka didaktiska val främjar elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska? : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margaretha Granath; [2022]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ förmåga; didaktik; engelskundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur lärare i engelska planerar,genomför och bedömer elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska. Urvalet blev fyralegitimerade verksamma lärare i ämnet engelska, i årskurs 4–6, på fyra kommunala skolor. LÄS MER