Sökning: "räkna bråk"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden räkna bråk.
1. Bråkar ordet? : En läromedelsanalys av matematikböckers användning av ord och begrepp för att beskriva bråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Inom matematik har bråk definierats som ett av de svåraste områdena att lära sig. En stor del av att förstå och räkna med bråk är att förstå begreppen som används inom matematik. LÄS MER
2. Att räkna med bråk : Samband mellan matematikångest, konflikter och dess hantering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I en multimetodial studie kombinerades kvalitativa enkätundersökningar om konflikthantering, riktade till matematiklärare, med kvantitativa enkätundersökningar om konfliktfrekvenser och matematikångest, riktade till deras klasser, för att belysa om frekvensen av klassrumskonflikter och dess hantering har ett samband med matematikångest. Sex lärare deltog tillsammans med totalt 201 elever, fördelat på elva klasser på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER
3. Räkna med bråk - En läromedelsanalys om skillnaden i läroböckers framställning av bråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Matematiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Övergång i matematikstudier mellan gymnasiet och högskolan : Svårigheter med att matematiska resurser försvinner samt att andra byter skepnad
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Det har återkommande rapporterats om att nybörjare vid högskolan har svaga förkunskaper i matematik. Detta tros bero på flera olika faktorer, dels att innehållet i matematik skiljer mellan gymnasiet och högskolan samt att potentiella resurser så som läraren, läroboken och digitala hjälpmedel ska användas på delvis nya sätt vid högskolan (Filipsson & Thunberg, 2005a; Stadler, 2009). LÄS MER
5. Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används för att konkretisera bråk. Tidigare forskning har visat att matematikämnet är det skolämne där en lärobok används i störst utsträckning. LÄS MER