Sökning: "räkna likheter"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden räkna likheter.
1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER
2. Varför räkna i matematiken?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Elevers motivation i matematik är en viktig förutsättning för att kunna bedriva matematikundervisning. Mest gynnsamt är så kallad inre motivation, att en handling utförs endast för individen skull, och i fallet med matematik för nöjet och tillfredställelsen av själva ämnet. LÄS MER
3. Att räkna med bråk : Samband mellan matematikångest, konflikter och dess hantering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I en multimetodial studie kombinerades kvalitativa enkätundersökningar om konflikthantering, riktade till matematiklärare, med kvantitativa enkätundersökningar om konfliktfrekvenser och matematikångest, riktade till deras klasser, för att belysa om frekvensen av klassrumskonflikter och dess hantering har ett samband med matematikångest. Sex lärare deltog tillsammans med totalt 201 elever, fördelat på elva klasser på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER
4. ”Det där är kanske ett roligt spel.” : Läromedelsanalys med fokus på matematikapplikationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att utforma och tillämpa ett analytiskt ramverk för att granska och värderamatematikapplikationer för förskolan. Utgångspunkt har tagits i ett sociokulturellt perspektivpå lärande samtidigt har inspiration hämtats från läromedelsanalytiska koncept och modeller irelevant forskning. LÄS MER
5. Subitisering – är fem stenar i handen samma som fem stenar på skärmen? : Betydelse av verktyg och andra faktorer för elevernas subitisering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Subitisering är en förmåga som innebär att kunna uppfatta ett antal föremål utan att behöva räkna varje föremål för sig. Förmågan anses vara en av grundpelarna för att kunna förstå relationen mellan tal och antal samt en förutsättning för att kunna utveckla andra förmågor och färdigheter inom matematiken. LÄS MER