Sökning: "räkna med bråk"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden räkna med bråk.

  1. 1. Bråkar ordet? : En läromedelsanalys av matematikböckers användning av ord och begrepp för att beskriva bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Minerva Atole-Nilzon; Sara Norling; [2022]
    Nyckelord :Fraction; Multimodal text; Constructivism; Concept; Qualitative content analysis; Bråk; Multimodala texter; Konstruktivism; Begrepp; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Inom matematik har bråk definierats som ett av de svåraste områdena att lära sig. En stor del av att förstå och räkna med bråk är att förstå begreppen som används inom matematik. LÄS MER

  2. 2. Att räkna med bråk : Samband mellan matematikångest, konflikter och dess hantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Louise Sehlstedt; [2021]
    Nyckelord :Classroom conflicts; Conflict management; Learning environment; Math anxiety; Klassrumskonflikter; Konflikthantering; Lärandemiljö; Matematikångest.;

    Sammanfattning : I en multimetodial studie kombinerades kvalitativa enkätundersökningar om konflikthantering, riktade till matematiklärare, med kvantitativa enkätundersökningar om konfliktfrekvenser och matematikångest, riktade till deras klasser, för att belysa om frekvensen av klassrumskonflikter och dess hantering har ett samband med matematikångest. Sex lärare deltog tillsammans med totalt 201 elever, fördelat på elva klasser på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Räkna med bråk - En läromedelsanalys om skillnaden i läroböckers framställning av bråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Roxanna Padrón; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Övergång i matematikstudier mellan gymnasiet och högskolan : Svårigheter med att matematiska resurser försvinner samt att andra byter skepnad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simon Kristoffersson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; gymnasiet; högskolan; grafräknare; formelblad; läromedel;

    Sammanfattning : Det har återkommande rapporterats om att nybörjare vid högskolan har svaga förkunskaper i matematik. Detta tros bero på flera olika faktorer, dels att innehållet i matematik skiljer mellan gymnasiet och högskolan samt att potentiella resurser så som läraren, läroboken och digitala hjälpmedel ska användas på delvis nya sätt vid högskolan (Filipsson & Thunberg, 2005a; Stadler, 2009). LÄS MER

  5. 5. Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lovisa Albinsson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Innehållsanalys; matematik; bråk; åk 4; åk 5; lärobok; vardagsnära; modeller; brukstextanalys.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används för att konkretisera bråk. Tidigare forskning har visat att matematikämnet är det skolämne där en lärobok används i störst utsträckning. LÄS MER