Sökning: "räkneförmågan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet räkneförmågan.

  1. 1. En sång, en doft, en hand att hålla i? : Symtomlindrande omvårdnadsåtgärder vid beteendemässiga och psykiska symtom hos personer med kognitiv sjukdom - en integrativ litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Elina Hedlund; Johanna Skolhäll; [2023]
    Nyckelord :Behavioural and psychological symptoms of dementia. Non-pharmacological treatments. Cognitive disorders. Nursing care.; Beteendemässiga och psykiska symtom vid demens. Icke-farmakologisk behandling. Kognitiv sjukdom. Omvårdnad.;

    Sammanfattning : Introduktion: Antalet personer med kognitiv sjukdom ökar och konsekvensen av detta är bland annat att fler personer drabbas av beteendemässiga och psykiska symtom. Detta ställer allt högre krav på hälso- och sjukvården. LÄS MER

  2. 2. Lärarhandledningen som stöd för undervisningsom inkluderar de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Hellström; Siiri Laitinen; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledning; läromedel; matematiklärobok; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Sedan 2011 tar kursplanen i matematik upp fem förmågor som undervisningenska utveckla hos eleverna. Kompetenstänket har dock inte anammats fullt ut ipraktiken och då läromedel har en central roll i matematikundervisningen skullede kunna stödja lärares undervisning i detta hänseende. LÄS MER

  3. 3. Digitala matematikspel som läromedelMed vilka syften används digitala matematikspel i undervisningen.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Max Lindborg; Javad Beyge; [2021]
    Nyckelord :Digital games; Mathematics teaching; Primary school; Digitala spel; Matematikundervisning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Today's school has become more and more digital the last years which means that schools have more access to digital tools than before. For example, digital games are something that is used frequently during mathematic classes. LÄS MER

  4. 4. När 3+4 blir 8 : En systematisk litteraturstudie om lågstadieelevers svårigheter med räkneförmågan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Mellquist; Millaray Curin Alvarez; [2019]
    Nyckelord :Räkneförmåga; taluppfattning; talkombinationer; minnet; addition; lågstadieelever; huvudräkning; identifiera och använda metoder; kognitiv utveckling; matematiksvårigheter och dess konsekvenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att ge en översikt över forskning som belyser och identifierar lågstadieelevers svårigheter i räkneförmågan liksom de konsekvenser svårigheterna orsakar. Av 11 vetenskapliga publikationer, varav en rapport, en avhandling och resterande vetenskapliga artiklar, beskrivs räkneförmågan med hjälp av subkategorier. LÄS MER

  5. 5. ”9+7 då, hur tänkte du där?” : En kvalitativ studie om SUM-elevers tillvägagångssätt i additionsuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Mellquist; Millaray Curin Alvarez; Hilde Karlsson; [2019]
    Nyckelord :SUM-elever; addition; matematiska strategier; räkneförmågan; likheter och skillnader; kognitiv utveckling; lågstadieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studien är att analysera vilka strategier SUM-elever väljer att använda sig av vid uträkning av additionsuppgifter i relation till räkneförmågan. I studien identifierades även likheter och skillnader mellan SUM-eleverna. LÄS MER