Sökning: "räknelagar"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet räknelagar.
1. Vad ska räknas först? : En litteraturstudie om elevers förståelse av prioriteringsreglerna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Prioriteringsreglerna är en överenskommen konvention som beskriver räkneoperationers ordningsföljd. Reglerna har visat sig vara något som ställer till problem för elever. I många engelskspråkiga länder används så kallade minnesregler för att komma ihåg prioriteringsreglerna. LÄS MER
2. Elevers användning av räknelagar, räkneregler och räknestrategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elever i de tidiga skolåren är medvetna om de lagar, regler och strategier som bygger strukturen i aritmetiska uttryck. Inom matematiken finns det räknelagar, räkneregler och räknestrategier. Därför är det viktigt att elever i skolan ges möjligheten att utveckla kunskaper om dem. LÄS MER
3. Kommutativa lagen i läromedel : Hur en räknelag framställs i matematikläromedel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Under skolgången ska elever utveckla flera grundläggande kunskaper inom matematiken. En sådan kunskap handlar om de fyra räknesättens olika egenskaper. LÄS MER
4. Hur elever tillämpar räkneregler och räknelagar på numeriska uttryck
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Vi har uppmärksammat att elever har svårt att lösa problem med enkla metoder och strategier. Därmed ser vi ett behov av att undersöka elevers beräkningar av numeriska uttryck eftersom att det ligger till grund för att kunna lösa matematiska problem. LÄS MER
5. Hur matematikläroböcker presenterar räknelagar och räkneregler
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Läroboken styr till stor del vilket innehåll som behandlas i matematikundervisningen. Med detta i åtanke har fem svenska läroboksserier har utsatts för en latent och manifest innehållsanalys av hur de presenterar de aritmetiska räknelagarna och räknereglerna. I studien framkommer både kvantitativ och kvalitativ data. LÄS MER