Sökning: "räkneoperationer"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet räkneoperationer.

  1. 1. Bland delar och helheter, räkning och mätning : En kvalitativ studie om barns möte med matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Caroline Kvande; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; matematik; undervisning; variationsteorin;

    Sammanfattning : I studien analyseras en undervisningssituation där tre barn i 4–5 årsåldern deltar. Undervisningen är uppdelad i två delar där den ena har ett innehåll med bokstäver som kan ordnas och kombineras medan den andra delen erbjuder ett kreativt innehåll där barnen får rita och måla samt mäta. LÄS MER

  2. 2. Variation av metoder i multiplikation : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på metoder i multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sebastian Johansson; Linnéa Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :multiplikation; läroböcker; metoder; endimensionella räkneoperationer; tvådimensionella räkneoperationer; variationsteorin; lärandeobjekt; kritiska aspekter; kritiska drag; variationsmönster;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa läromedelsanalys syftar till att undersöka vilka möjligheter till förståelse av multiplikation som erbjuds för elever i årskurs 4–6 i läroboksserien Matematik Alfa Beta Gamma. Tidigare forskning visar olika gynnsamma metoder som främjar elevers lärande i multiplikation. LÄS MER

  3. 3. Finns det ett samband mellan huvudräkningsstrategier och taluppfattning? : En studie om lärares uppfattningar av sambandet mellan huvudräkningsstrategier och taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sofia Ullergård Pappas; [2020]
    Nyckelord :Taluppfattning; huvudräkningsstrategier; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Taluppfattning är en central del i matematikundervisningen. Utan en grundläggande taluppfattning blir det svårt att utföra olika räkneoperationer. Olika huvudräkningsstrategier har visat sig ha en positiv inverkan på taluppfattning och taluppfattningen utvecklas ju mer elever får möjlighet att använda huvudräkningsstrategier. LÄS MER

  4. 4. Vad ska räknas först? : En litteraturstudie om elevers förståelse av prioriteringsreglerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jesper Unger; Oscar Frändén; [2020]
    Nyckelord :prioriteringsregler; numeriska uttryck; räkneoperationer; räkneregler; räknelagar; minnesregler;

    Sammanfattning : Prioriteringsreglerna är en överenskommen konvention som beskriver räkneoperationers ordningsföljd. Reglerna har visat sig vara något som ställer till problem för elever. I många engelskspråkiga länder används så kallade minnesregler för att komma ihåg prioriteringsreglerna. LÄS MER

  5. 5. Tal och räkneoperationer på tallinjen : Hur elever i årskurs 1 uppfattar tal på tallinjen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Åsa Scherrer; [2019]
    Nyckelord :Tallinje; visuell representation; aritmetik; fenomenografi; resonemang; matematiska egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på elevers uppfattningar om hur tal och räkneoperationer kan presenteras på tallinjen. Idag har tallinjen har ingen central plats i undervisningen på lågstadiet trots att utvecklingen av den mentala tallinjen, taluppfattning och framgångar i aritmetik bygger på en förståelse av tallinjen. LÄS MER