Sökning: "räknesätt"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet räknesätt.

  1. 1. En läromedelsanalys om tankesätt och strategier relevanta för räknesättet subtraktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joel Bergstrand; Hanna Johansson; [2023-09-20]
    Nyckelord :Svenska läromedel; subtraktion; subtraktionsstrategier; tankesätt och kognitiv förmåga;

    Sammanfattning : I Sverige utförs Nationella Prov i årskurs tre och resultaten från dessa visar att elever har större svårigheter med Delprov F, som testar elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder, i jämförelse med andra delprov. Även räknesättet subtraktion visar sig vara ett svårare räknesätt för elever i svensk skola. LÄS MER

  2. 2. En litteraturöversikt om strategi- och metodval i subtraktion i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Nyberg; Katja Örberg Huss; [2023]
    Nyckelord :Subtraktion; strategival; metodval; elever i de tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Subtraktion är det räknesätt som elever i de tidiga skolåren ofta har mest problem med. Subtraktion är mer komplext jämfört med addition då det bland annat finns olika sätt att se en subtraktiv uppgift på. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas elevers lösningar av ett skriftligt exempel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anton Lindberg; [2023]
    Nyckelord :matematiskt resonemang; problemlösning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Ett svar ska komma från en beräkning som motiveras av ett resonemang. Elever tränas främst på det första steget, att beräkningen ger svaret. Därför eftersöks oftast en algoritm eller ett räknesätt för att lösa ett problem. Dessa tillhandahålls i skolan oftast av lärare eller lärobok. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar metakognition elevers förmåga att lösa problem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Carmen Sköld; Days Llanos Hernandez; [2023]
    Nyckelord :metacognition; metacognitive strategies; problem-solving; effect; literature review; mathematics; primary school; elementary school; metakognition; metakognitiva strategier; problemlösning; effekt; litteraturstudie; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Problemlösning är ett centralt moment i matematikundervisningen. Problemlösningsförmågan är således en av de viktigaste förmågorna att utveckla. Förmågan är inte endast användbar inommatematikämnet utan också i elevens framtid. LÄS MER

  5. 5. Elevers förståelse för division : Med fokus på delningsdivision och innehållsdivision

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Victoria Ingebrigtsen; [2022]
    Nyckelord :Flermetodsundersökning; matematik; årskurs 3; delningsdivision; innehållsdivision.;

    Sammanfattning : Division är det räknesätt som elever finner svårast av de fyra räknesätten. Division kan uppfattas på två olika sätt: delningsdivision och innehållsdivision. Delningsdivision handlar om att dela upp ett antal i ett antal lika stora delar. Innehållsdivision handlar istället om att se hur många gånger ett antal ryms i ett annat antal. LÄS MER