Sökning: "räknestrategier i addition"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden räknestrategier i addition.

  1. 1. Att utläsa räknestrategier från ögonrörelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Lovisa Gradin; [2020]
    Nyckelord :eye-tracking; eye-movements; mathematics; counting strategies; eye-tracking; ögonrörelser; matematik; räknestrategier;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the information that can be collected about counting strategies when tracking a person’s eye-movements when he/she is doing a mental calculation on a given expression. Eye-tracking is based on the study of what a person look at and the eye-movements between fixations. LÄS MER

  2. 2. Kroppsligt förankrat lärande i matematiken : en studie om synliggörandet av elevers räknestrategier i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Carina Lindholm; [2020]
    Nyckelord :addition; embodied cognition; matematik; kroppsligt förankrat lärande; strategier; subtraktion; tallinjen;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att observera vilka räknestrategier inom addition och subtraktion elever i årskurs 1 använder sig av när de räknar inom talområdet 0–20. Tre rörelseaktiviteter har designats för studien som ska hjälpa eleverna att visa sina räknestrategier med kroppen som laborativt redskap. LÄS MER

  3. 3. Talfakta : En litteraturstudie om elevers utveckling av talfakta i grundläggande addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Nilsson; [2020]
    Nyckelord :talfakta; räknestrategier; huvudräkning; konceptuell kunskap; årskurs F–3;

    Sammanfattning : I matematikundervisningen kommer eleverna under hela sin skolgång att utveckla förmågan att lösa problem. En del av syftet med undervisning i matematik är att hjälpa eleverna gå från att använda konkreta material när de löser problem till att istället använda huvudräkning. LÄS MER

  4. 4. En studie om hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs 2 : Med inriktning på representationsformer och räknestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sara Gustafsson; Rebecca Hunter; [2018]
    Nyckelord :Multiplikation; läromedelsanalys; representationsformer; räknestrategier; matematik; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur två utvalda läromedel för årskurs 2 ger elever möjlighet att utveckla sin förståelse för multiplikation samt hur läromedlen framhåller olika representationsformer och räknestrategier för multiplikation.   Vårt material består av Lyckotal 2A samt Mera Favorit matematik 2B. LÄS MER

  5. 5. Barns förståelse av kommutativitet : Barns utveckling av kommutativitet i förhållande till effektiva räknestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Haraldsson; Karolina Holm; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom matematiken återfinns många olika områden, aritmetik är ett av dem. Området aritmetik har en central roll för de grundläggande matematiska kunskaper som barn i svensk skola ska utveckla. En sådan kunskap är att tillägna sig de fyra räknesättens olika egenskaper, däribland kommutativitet. LÄS MER